Mattias Persson ny chef för Nordeas upplåning

Mattias Persson har utsetts till ny chef i Nordea för Group Funding, som hanterar bankens upplåning. Han kommer närmast från en position på Riksbanken som chef för avdelningen för finansiell stabilitet.

– Jag är mycket glad att Mattias tackat ja till att bli chef för Group Funding. Hans kunskaper om banksektorn och de nya bankreglerna och hans erfarenhet från att arbeta med dessa frågor internationellt kommer att vara till stor nytta för Nordeas upplånings- och treasuryverksamhet, säger Niklas Ekvall, chef för Group Treasury i Nordea.

Mattias Persson har en lång karriär i Riksbanken bakom sig. Han har haft flera befattningar där, senast som chef för avdelningen för finansiell stabilitet. Mattias Persson har en doktorsgrad i nationalekonomi från Lunds universitet.

Mattias Persson tillträder sin nya befattning den 14 oktober. Han efterträder Fanny Borgström som går i pension.

För ytterligare information:

Erik Durhan, presschef – 072 728 1710

Taggar:

Nordeas vision är att vara en ”great European bank”, erkänd för sina medarbetare, som skapar betydande värde för kunder och aktieägare. Vi gör det möjligt för våra kunder att nå sina mål genom att erbjuda ett brett urval produkter, tjänster och lösningar inom bank, kapitalförvaltning och försäkring. Nordea har cirka 11 miljoner kunder, cirka 650 kontor och är en av Europas tio största fullservicebanker mätt i börsvärde. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Copenhagen. Mer information: www.nordea.com