Mattias Persson ny chef för Nordeas upplåning

Mattias Persson har utsetts till ny chef i Nordea för Group Funding, som hanterar bankens upplåning. Han kommer närmast från en position på Riksbanken som chef för avdelningen för finansiell stabilitet.

– Jag är mycket glad att Mattias tackat ja till att bli chef för Group Funding. Hans kunskaper om banksektorn och de nya bankreglerna och hans erfarenhet från att arbeta med dessa frågor internationellt kommer att vara till stor nytta för Nordeas upplånings- och treasuryverksamhet, säger Niklas Ekvall, chef för Group Treasury i Nordea.

Mattias Persson har en lång karriär i Riksbanken bakom sig. Han har haft flera befattningar där, senast som chef för avdelningen för finansiell stabilitet. Mattias Persson har en doktorsgrad i nationalekonomi från Lunds universitet.

Mattias Persson tillträder sin nya befattning den 14 oktober. Han efterträder Fanny Borgström som går i pension.

För ytterligare information:

Erik Durhan, presschef – 072 728 1710

Taggar:

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Köpenhamn. Läs mer om oss på www.nordea.com.