Nordea erbjuder nytt system för tryggare e-handel företag emellan

Nordea erbjuder nytt system för tryggare e-handel företag emellan Nordea blir den första banken i Norden att ta i bruk det globala Identrus-systemet för säker e-handel, och den första banken att ta i bruk SWIFT:s nya TrustAct-tjänst för meddelanden och bekräftelse. Alla meddelanden som förmedlas via TrustAct signeras och säkras med digitala certifikat, samt tidstämplas och loggas. - De nya tjänsterna gör Nordeas urval av Internetbaserade fakturerings- och betalningstjänster överförbart mellan länder, och gör att Nordeas kunder kan handla globalt på ett tryggt och säkert sätt, säger Pentti Mansukoski, chef för Cash Management, Nordea, och fortsätter: - Bristande tilltro både när det gäller betalning och verifiering av användaridentitet har hört till de främsta hindren för global Internetbaserad handel mellan företag. Efter framgångsrika tester ska nu Nordea erbjuda dessa förtroende- och säkerhetsrelaterade tjänster till företag som bedriver e-handel med andra företag. Lanseringen följer på ett lyckat pilottest i samarbete med FishMarket, som är en av de främsta marknadsplatserna för handel med fisk och skaldjur, med en global marknadsandel på 10 procent. Nordea använder SWIFT e-handelstjänster för att göra det möjligt för FishMarket att erbjuda sina internationella medlemmar pålitliga auktionstjänster med omedelbar betalningsinitiering och förbättrad likviditetshantering. Identrus-systemet erbjuder fullständig användaridentifiering samt validering av meddelanden. Allt detta gör handelsproceduren snabbare och säkrare, och underlättar även utvecklingen av nya finansiella tjänster. För ytterligare information: Pentti Mansukoski, chef för Cash Management, +358 9 165 56586 Olli Kähkönen, Concept Manager Cash Management, +358 9 165 53246 www.nordea.com/cm www.identrus.com www.fishmarket.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00550/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00550/bit0001.pdf

Nordeas vision är att vara en ”great European bank”, erkänd för sina medarbetare, som skapar betydande värde för kunder och aktieägare. Vi gör det möjligt för våra kunder att nå sina mål genom att erbjuda ett brett urval produkter, tjänster och lösningar inom bank, kapitalförvaltning och försäkring. Nordea har cirka 11 miljoner kunder, cirka 650 kontor och är en av Europas tio största fullservicebanker mätt i börsvärde. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Copenhagen. Mer information: www.nordea.com