Nordea General Insurance öppnar i Estland

Nordea General Insurance öppnar i Estland Nordea träder in på den estniska skadeförsäkringsmarknaden i januari 2002. Nordea General Insurance (Tryg-Baltica) och Nordika Kindlustus har undertecknat ett avtal som går ut på att Nordea förvärvar den skadeförsäkringsverksamhet som Nordika Kindlustus för närvarande bedriver. Tryg-Baltica förvärvar Nordika Kindlustus skadeförsäkringsportfölj, medarbetare och driftsrelaterade tillgångar och kommer att inleda verksamheten i januari 2002. Innan avtalet träder i kraft ska vissa villkor uppfyllas, däribland due diligence, vissa tillstånd från tredje part samt godkännande av estniska myndigheter. Livförsäkringsbolaget Nordika Elukindlustus omfattas inte av avtalet, utan fortsätter som ett oberoende bolag. Nordika Kindlustus är det femte största skadeförsäkringsbolaget i Estland, med en marknadsandel på 5 procent. Nordika erbjuder ett komplett urval skadeförsäkringsprodukter, varav de flesta inom trafikförsäkring. Bolaget inledde sin verksamhet 1990, och har idag 92 anställda. Huvudkontoret finns i Tallinn och bolaget finns representerat i alla större städer i Estland. Estland är en del av Nordeas framväxande hemmamarknad. I sin skadeförsäkringsverksamhet kommer koncernen att inrikta sig på privata försäkringar samt företagsförsäkringar, och på samarbete med Nordeaenheter i Estland (Merita Banks estniska kontor samt Nordea Finance Estonia). Nordea Bank har funnits i Estland sedan 1995. Tryg-Baltica avser att driva sin försäkringsverksamhet genom ett nytt estniskt dotterbolag, där Tryg-Baltica kommer att äga aktiemajoriteten. Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD) samt en privat finansiär, Pjotr Sedin, som har fungerat som ordförande för delegationen för Nordika Kindlustus, kommer var och en att erbjudas en andel på 20 procent i bolaget. Nordea General Insurance består av Danmarks största skadeförsäkringsbolag Tryg-Baltica, Norges tredje största skadeförsäkringsbolag Vesta, samt verksamheter i Finland och Polen. Ytterligare information: Henrik B. Winther Senior Vice President, Tryg-Baltica , +45 4420 3090 Troels Brøndsted, Head of Communication, Tryg-Baltica, +45 4420 3070 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/02/20011002BIT00710/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/02/20011002BIT00710/bit0002.pdf

Nordeas vision är att vara en ”great European bank”, erkänd för sina medarbetare, som skapar betydande värde för kunder och aktieägare. Vi gör det möjligt för våra kunder att nå sina mål genom att erbjuda ett brett urval produkter, tjänster och lösningar inom bank, kapitalförvaltning och försäkring. Nordea har cirka 11 miljoner kunder, cirka 650 kontor och är en av Europas tio största fullservicebanker mätt i börsvärde. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Copenhagen. Mer information: www.nordea.com