Nordea Life & Pensions framtida struktur klar

Nordea Life & Pensions framtida struktur klar Den 30 oktober tillkännagav Nordea att man inrättat ett nytt affärsområde, Asset Management & Life, under ledning av Christian Clausen. Det nya affärsområdet kom till genom en sammanslagning av Asset Management och Life Insurance and Pensions. Från och med idag är Seppo Ilvessalo chef för Life & Pensions, en ny affärsenhet inom Nordea Asset Management & Life. Jukka Venäläinen har utsetts till chef för Life & Pensions, Finland, medan Michael Brag, Jørund Vandvik och Gunnar Andersson fortsätter som landschefer i Danmark, Norge respektive Sverige. Efter dessa förändringar består Asset Management & Life av sex affärsenheter: Investment Management, Life & Pensions, Investment Funds, Long Term Savings & Life, Nordic Private Banking och European Private Banking. Life & Pensions omfattar Tryg Pension (Danmark), Vesta Pension (Norge), Livia (Sverige), Nordea Livförsäkring Finland (Finland), Nordea Zycie (Polen) samt verksamheter i Luxemburg och Isle of Man. Verksamheterna inom Life & Pensions planeras att bedrivas under Nordeavarumärket. För ytterligare information: Christian Clausen, chef för Asset Management & Life +45 33 33 15 00 Bjarne Rostbøll Christiansen, communications officer, +45 33 33 10 79 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/17/20011217BIT00370/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/17/20011217BIT00370/bit0002.pdf

Nordeas vision är att vara en ”great European bank”, erkänd för sina medarbetare, som skapar betydande värde för kunder och aktieägare. Vi gör det möjligt för våra kunder att nå sina mål genom att erbjuda ett brett urval produkter, tjänster och lösningar inom bank, kapitalförvaltning och försäkring. Nordea har cirka 11 miljoner kunder, cirka 650 kontor och är en av Europas tio största fullservicebanker mätt i börsvärde. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Copenhagen. Mer information: www.nordea.com