Intrum Justitias extra bolagsstämma har godkänt samgåendet mellan Lindorff och Intrum Justitia

Intrum Justitias extra bolagsstämma har beslutat att godkänna det föreslagna samgåendet mellan Lindorff och Intrum Justitia och bemyndigat styrelsen i Intrum Justitia att emittera nya aktier som kompensation för aktierna i Lindorff. Transaktionens genomförande är fortsatt villkorat av godkännanden från tillsynsmyndigheter i relevanta jurisdiktioner samt av EUs konkurrensmyndighet. Transaktionen förväntas fullföljas under andra kvartalet 2017.

Den 14 november 2016 offentliggjorde Nordic Capital Fund VIII, den indirekta majoritetsaktieägaren i Lindorff, och Intrum Justitia intentionen att sammanföra Lindorff och Intrum Justitia, vilket skapar branschens ledande leverantör av tjänster inom kredithantering. Det sammanslagna bolagets storlek och diversifiering gör det optimalt positionerat för att tillvarata den starka tillväxten på marknaden för kredithanteringstjänster. Samgåendet förväntas gagna samtliga intressenter samt skapa betydande aktieägarvärde genom kostnadssynergier som uppskattas till 0,8 miljarder SEK per år, och därtill betydande intäktssynergier.

”Nordic Capital är glada att Intrum Justitias aktieägare godkände samgåendet och ser fram emot det fortsätta arbetet med att genomföra affären. Samgåendet mellan Lindorff och Intrum Justitia kommer skapa branschens ledande leverantör av tjänster inom kredithantering med stor potential att skapa betydande värde för alla aktieägare och andra intressenter. Förberedelser inför affärens slutförande, vilket är villkorat av godkännande från tillsyns- och konkurrensmyndigheter, fortsätter enligt vanliga rutiner,” säger Kristoffer Melinder, Managing Partner, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder.

Mer information om samgåendet finns tillgängligt via investor.lindorff.com

Kontaktperson
Katarina Janerud, Communication Manager, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder
tel: 08-440 50 69