NC Advisory AB kommenterar kammarrättens dom: ”Argumentationen bör prövas av högre instans”

Kammarrätten har gått på Skatteverkets linje i frågan om hur utdelning till anställda i riskkapitalbolag ska beskattas. Dessa domar saknar vid första anblick stringens och behöver nu analyseras i detalj.

Tidigare dom i kammarrätten slog fast att vinsten i en riskkapitalfond består av avkastning på investerat kapital och delas mellan de som investerat i fonden, vilket denna dom går emot.

”Domen om att vinstdelning från investeringar i riskkapitalfonder är att likställa med lön är felaktig och strider mot kammarrättens tidigare avgörande gällande bolaget. Riskkapitalbranschen behöver liksom övrigt näringsliv tydliga och stabila spelregler. Att kammarrätten bortser från domstolspraxis på området bidrar till osäkerhet kring våra förutsättningar och missgynnar hela branschen.” säger Klas Tikkanen, CFO, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder.

Kammarrättens hållning att vinstdelning från investeringar i riskkapitalfonder ska beskattas enligt reglerna för fåmansbolag (3:12) är också felaktig enligt NC Advisory AB.

”Vi kommer att överklaga kammarrättens domar. Ingen av de 19 individer som domarna berör uppfyller lagkravet på att ha varit verksam i betydlig omfattning i de bolag som talan rör. Således är en grundförutsättning för att 3:12-reglerna ska kunna tillämpas inte uppfylld. Det hoppas vi Högsta förvaltningsdomstolen ska inse”, fortsätter Klas Tikkanen, CFO, NC Advisory AB.

”Kammarrätten har i och med detta avkunnat helt motstridiga domar i samma sak. Tidigare dom har slagit fast att så kallad carried interest ska beskattas som kapital, vilket denna dom går emot. Vad gäller 3:12 så har kammarrätten utvidgat tillämpningsområdet för 3:12 och beskattar fler företagare än som tidigare skett och enligt vår mening har kammarrätten gått mycket långt. Detta är frågor för högsta instans att ta ställning till och vi utgår från att den prövar och ändrar", säger Sven-Åke Bergkvist, Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB, Juridiskt ombud för NC Advisory AB.

”De skattskyldiga har redovisat samtliga belopp i sina deklarationer och dessutom fått frågor med anledning av redovisningarna. Skatteverket har prövat sig fram i många år med olika beskattningsförslag. De första åren var Skatteverket helt säkert på att det var lön. Nu, de senaste åren, har man drivit 3:12 frågan. Såväl Skatteverket som de skattskyldiga har ägnat hundratals timmar åt att utreda de olika frågorna. Det är stötande att en domstol inte under sådana omständigheter anser att det är fråga om en svårbedömd skattefråga”, fortsätter Sven-Åke Bergkvist.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sven-Åke Bergkvist
Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB
Juridiskt ombud för NC Advisory AB
Tel: +46 709 77 74 56

Katarina Janerud, Communications Manager,
NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder
E-mail: katarina.janerud@nordiccapital.com

Nordic Capitals private equity-fonder har sedan 1989 investerat i medelstora företag framförallt i Norden. Genom att vara en engagerad ägare och genom fokuserad strategisk utveckling och operationella förbättringar skapar Nordic Capital förutsättningar för värdeökning i sina investeringar. Nordic Capital-fondernas investerare är huvudsakligen av internationella institutioner. Nordic Capitals fonder investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Den senaste fonden är Nordic Capital Fund VIII med 3,5 miljarder euro i tillgängligt kapital från internationella institutionella investerare som t.ex. pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonderna är NC Advisory-bolagen i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information om Nordic Capital se www.nordiccapital.com.