Nordic Capital förvärvar Macrobond – en ledande aktör inom makroekonomiska analysprogram

Nordic Capital kommer att stötta Macrobond i visionen att bli förstahandsvalet för de som arbetar inom finansiell och ekonomisk analys världen över.

Nordic Capital Fond IX har förvärvat Macrobond, en av världens ledande aktörer som erbjuder en plattform för analys av makroekonomisk och finansiell tidsseriedata från olika typer av källor. Nordic Capital kommer att stötta Macrobond i sin tillväxtresa och investera för att ytterligare stärka företagets marknadsposition. Företagets ledning och grundare återinvesterar tillsammans med Nordic Capital. Detta förvärv är den femte investeringen av Nordic Capitals senaste fond, Fond IX, och bygger på Nordic Capitals expertis och gedigna erfarenhet av investeringar i fintechbolag.

Macrobond grundades 2008 i Malmö med syftet att utveckla ett bättre sätt att utföra ekonomisk och finansiell analys. Macrobonds research-lösningar riktar sig till investmentbanker, centralbanker, fondförvaltare, företag och universitet världen över. Företaget erbjuder kraftfulla och användarvänliga sätt att finna, analysera och visualisera historisk finansiell och ekonomisk data.

Företaget är väl positionerat i ett attraktivt segment inom den globala servicemarknaden för information, som ser en tillväxt driven av starka industritrender så som produktivitet, användarvänlighet och integrerade lösningar. Macrobond har 156 anställda, av vilka 90 arbetar med datahantering och programmering.

Företaget har utvecklat en global och skalbar SaaS applikation som erbjuder en omfattande databas av makroekonomiska och finansiella tidsserier i kombination med en kraftfull och dynamisk analys och grafverktyg. Applikationen möjliggör för användare att få tillgång till och navigera tidsseriedata samt förenklar hanteringen av data, automatiserar repetitiva uppgifter och förbättrar arbetsprocessen för användare.

“Nordic Capital är en av de mest betydande och erfarna investerarna inom fintech i Norden och är därför den ideala partnern att fortsätta stötta Macrobonds tillväxtstrategi. Med vår unika databas och applikation, kommer de kunna bidra med både kapital och kompetens i vår strävan att förverkliga visionen om att bli förstahandsvalet för de som arbetar inom finansiell och ekonomisk analys världen över”, säger Tomas Liljeborg, VD, Macrobond.

”Behovet av analys och visualisering av stora makroekonomiska och finansiella datamängder ökar kontinuerligt och Macrobonds ledning har en gedigen erfarenhet inom finansiell mjukvaruanalys. Vi ser fram emot att arbeta med dem och utveckla erbjudandet ytterligare. Med vår erfarenhet av att accelerera tillväxt i företag, är vi övertygade om att Nordic Capital är en utmärkt partner att stötta Macrobond i dess framtida tillväxtresa”, säger Fredrik Näslund, Partner hos Rådgivaren till Nordic Capitals Fonder.

Parterna har kommit överens om att inte delge någon finansiell information. Nordic Capital har biståtts av en grupp av ledande rådgivningsfirmor inklusive Arma Partners och KPMG.

Mediakontakt:

Elin Ljung,
Director of Communication and Sustainability
Rådgivare till Nordic Capitals Fonder
e-mail: elin.ljung@nordiccapital.com

Macrobond

Tomas Liljeborg, CEO
Tel: + 46 40 693 1709
e-mail: tomas.liljeborg@macrobond.com

Om Macrobond:

Macrobond Financial är ett ungt och snabbt växande internationellt företag med kontor i Europa, Asien och USA. Deras huvudprodukt, applikationen Macrobond, är en plattform som kombinerar en bred makroekonomisk och finansiell databas med användarvänliga verktyg för att analysera och visualisera data. Applikationen ger användare tillgång till en global databas som underhålls och uppdateras kontinuerligt. Data inhämtas från primära källor så som centralbanker, statistiska och reglerande myndigheter eller privata källor men även internationella källor med haromniserad data, så som OECD och IMF. Denna integrerade lösning möjliggör för användare att hitta data som direkt kan bearbetas med lättanvända analysverktyg och sedan skräddarsys. Med de inbyggda verktygen för att skapa diagram, presentationer och online-publicering kan användare skapa professionella grafer och rapporter utan tidskrävande manuella insatser, och därutöver miminera tiden som krävs för uppdatering och underhåll av publikationer. Macrobond har kunder världen över från såväl små som stora privata finansiella och icke-finansiella företag, organisationer och offentliga myndigheter. För mer information om Macrobond se www.macrobond.com

Nordic Capital är en ledande private equity-investerare i Norden med ett starkt engagemang för att skapa starkare och hållbara företag genom operationella förbättringar och transformativ tillväxt. Nordic Capital fokuserar på utvalda regioner och sektorer där Nordic Capital har stor erfarenhet och bevisade framgångar. Huvudsektorerna är hälsa- och sjukvård, teknik och betalningslösningar, finansiella tjänster, industrivaror- och tjänster, samt konsument- och detaljhandel. De huvudsakliga regionerna är Norden, norra Europa och globalt för hälsa- och sjukvård. Sedan starten 1989 har Nordic Capital investerat 12 miljarder euro i över 100 investeringar. Den senaste fonden är Nordic Capital Fond IX med 4,3 miljarder euro i tillgängligt kapital från internationella institutionella investerare som tex pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey och får rådgivning från rådgivningsbolag i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information om Nordic Capital, besök www.nordiccapital.com