Nytt läkemedel för barn med akuta diarréer

Report this content

I Sverige utgör akuta diarréer en stor sjukdomsgrupp bland såväl vuxna som barn. Som komplement till vätskeersättning finns nu Hidrasec (racekadotril) att tillgå i Sverige. Läkemedlet minskar symptomen vid akuta diarréer hos barn från tre månader och förkortar sjukdomsperioden.

På senare år har antalet fall av diarrésjukdom som rapporterats från Sverige ökat. Diarré är en mycket vanlig orsak till sjukvårdskontakt och tillståndet kan leda till hög sjukfrånvaro från arbete eller skola. Virusinfektioner, såsom rotavirus, är den vanligaste orsaken till akuta diarréer hos små barn.(1)

Nytt läkemedel i Sverige
Vätskeersättning är det mest angelägna vid behandling av diarré och uttorkning (1). Som komplement till vätskeersättning finns nu läkemedlet Hidrasec (racekadotril) att tillgå i Sverige. Detta läkemedel minskar symptomen vid akuta diarréer hos barn från 3 månader och förkortar tiden med diarré med drygt en dag, oberoende av när barnet behandlas. Hidrasec är det enda läkemedlet på den svenska marknaden som minskar symtomen vid akut diarré hos barn under 12 år. Läkemedlet är receptbelagt. (2)

Diarré kan leda till stora problem om den drabbade inte kan tillgodogöra sig vätska under en längre period på exempelvis flera dagar. Kan man förkorta sjukdomsperioden och lindra symptomen kan det förhindra uttorkning. Ett uttorkat barn behöver inneliggande sjukvård, vilket ju även påverkar föräldern som behöver ta ledigt, säger Marie Ramlund, överläkare Centralsjukhuset Kristianstad.

Så fungerar Hidrasec
Hidrasec verkar genom att dämpa hypersekretion av vätska in till tarm, varpå barnets normala tarmfunktion återställs snabbt. På bara några timmar får barnen kontroll över sina akuta diarréer utan att det påverkar tiden för tarmpassage. Hidrasec hämmar enzymet enkefalinas, ett enzym som förekommer i tunntarmsepitelet. Hidrasec är ett granulat som doseras tre gånger dagligen. Mängden Hidrasec som ges beror på barnets vikt. Behandlingen bör fortsätta tills två normala avföringar erhållits.(2,3)

Studieresultat Hidrasec

• Studier med barn visar att avföringsvikten minskar med 40-46 procent under de första 48 timmarna (3,4).
  • Studier med barn visar att tiden med diarré minskar med drygt en dag oberoende av när behandlingen sätts in (2,3,4).
  • Studier och uppföljning efter marknadsföring, visar att biverkningar av racekadotril är mindre vanliga (≥ 1/1000 till < 1/100, halsfluss och erytem). Racekadotril ger ingen uppsvälld buk och visar en frekvens på sekundär förstoppning som är jämförbar med placebo (2).

Vi har i Sverige tills nu inte haft tillgång till ett läkemedel som påverkar symtomen vid akuta diarréer hos barn. De studier som är gjorda på Hidrasec ser intressanta och lovande ut. Vi hoppas därför att läkemedlet håller vad studieresultaten säger, menar Marie Ramlund.

Hidrasec ingår i förmånssystemet med begränsning
TLV har bedömt Hidrasec som kostnadseffektivt och läkemedlet ingår därmed i förmånssystemet med rådande indikation.  Kostnadsbesparingen för samhället kan till stor del förklaras av minskade kostnader för slutenvård, i viss mån öppenvård, samt minskade kostnader för produktionsbortfall till följd av föräldrar som stannar hemma från arbetet för att vårda sina barn – VAB (5).

Racekadotril finns idag registrerat i över 80 länder och har sedan introduktionen hjälpt miljoner barn med akuta diarréer världen över. I Sverige marknadsförs substansen som Hidrasec och har indikationen: Kompletterande symtomatisk behandling av akut diarré hos spädbarn (äldre än 3 månader) och hos äldre barn tillsammans med vätskeersättning och vanliga stödåtgärder, när dessa åtgärder är otillräckliga för att kontrollera det kliniska tillståndet, och när kausal behandling inte är möjlig. Om kausal behandling är möjlig kan racekadotril ges som en kompletterande behandling.

Om Hidrasec

• Hidrasec är ett komplement till vätskeersättning som minskar symptomen vid akuta diarréer
  • Hidrasec kan användas till barn från 3 månader.
  • Hidrasec är det enda läkemedlet godkänt mot akut diarré för barn under 12 år.
  • Hidrasec är receptbelagt.
  • Hidrasec verkar genom att dämpa hypersekretion av vätska in till tarm, varpå barnets normala tarmfunktion snabbt återställs.
  • Hidrasec påverkar inte tiden för tarmpassage.
  • Hidrasec minskar tiden med diarré med 1-2 dagar oberoende av när behandlingen sätts in.
  • Hidrasec ingår i förmånssystemet med rådande indikation.

Källor:

1. Läkemedelsverkets behandlingsrekommendation, Behandling av infektiösa diarrésjukdomar 1997

2. Produktresumé Hidrasec 2013-10-04 (www.fass.se)

3. Cezard et al. Gastroenterology 2001;120(4):799-805

4. Salazar-Lindo et al. N Engl J Med 2000;343:463-467

5. TLV Beslut Hidrasec 2014-02-27

För mer information, vänligen kontakta:
Hans Morén, Senior Nordic Product Manager, Telefon: +46 70 327 39 27
E-mail: hans.moren@nordicdrugs.se

Marie Ramlund, Överläkare vid Barn- och ungdomsklinken CSK (Centralsjukhuset Kristianstad), Telefon: 044-309 24 58, E-post: marie.ramlund@skane.se

Om Nordic Drugs
Nordic Drugs AB marknadsför läkemedel på den nordiska marknaden, har huvudkontor  i  Malmö, ca 40 anställda och omsättning på drygt 200 MSEK. Verksamhetens inriktning är mot speciality pharma och främst inom smärta, gastroenterologi, kvinnohälsa, beroendemedicin samt egenvårdsprodukter.

Taggar:

Citat

Vi har i Sverige tills nu inte haft tillgång till ett läkemedel som påverkar symtomen vid akuta diarréer hos barn. De studier som är gjorda på Hidrasec ser intressanta och lovande ut. Vi hoppas därför att läkemedlet håller vad studieresultaten säger.
Marie Ramlund, överläkare Centralsjukhuset Kristianstad