NENT Group direktsänder racing från IndyCar under de kommande tre säsongerna

• NENT Group har säkrat de exklusiva medierättigheterna till NTT IndyCar Series för Sverige, Norge, Danmark och Finland fram till 2021
  • De svenska förarna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist tävlar i årets IndyCar-säsong
  • NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har förvärvat de exklusiva nordiska medierättigheterna till NTT IndyCar Series för säsongerna 2019, 2020 och 2021. Varje race kommer att direktsändas på NENT Groups streamingtjänst Viaplay och Viasat betal-TV-kanaler, och utvalda race sänds även på NENT Groups övriga TV-kanaler. De svenska förarna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist kommer att tävla i den kommande säsongen av IndyCar som tar sin start i mars och som innefattar det mytomspunna Indianapolis 500, även kallad ‘The Greatest Spectacle in Racing’.

IndyCar Series är Nordamerikas främsta motorsporttävling och bjuder varje säsong på 17 fartfyllda tävlingar, vilka körs på en unik kombination av ovalbanor och banor i stadsmiljö.

Sveriges Marcus Ericsson – som gör sin debut i IndyCar efter fem säsonger i Formel 1 – och den andre debutanten Felix Rosenqvist är konkurrenter i säsongen 2019. Årets första race är den 10 mars i St. Petersburg, Florida och det avslutande racet hålls den 22 september på Kaliforniens Laguna Seca-bana.

Den 103:e upplagan av Indianapolis 500 äger rum den 26 maj där Fernando Alonso tar sig an utmaningen att bli den andra föraren i historien att vinna motorsportens Triple Crown genom att addera en seger från den tävlingen till hans tidigare vinster i Le Mans 24 Hours och Monacos Grand Prix i Formel 1.

NENT Group har sedan tidigare de exklusiva rättigheterna till Formel 1 i Danmark, Norge och Sverige. Bland bolagets övriga motorsporträttigheter återfinns Formel 2, Porsche Supercup, Race of Champions och Formula Renault Eurocup (i Danmark, Norge och Sverige), samt NASCAR och MotoGP (nordiska rättigheter).

Kim Mikkelsen, SVP och Sportchef, NENT Group: “NENT Groups nordiska ledarskap inom bevakning av motorsport fortsätter att accelerera och IndyCar är ett fantastiskt tillskott för våra racingfans. Vi ser ett stort intresse för IndyCar nu när två svenska toppförare växlar upp för framgångar i några av världens mest fängslande race – inklusive legendariska Indianapolis 500. Den kommande säsongen av IndyCar kommer att bjuda på racing i världsklass och visar återigen att vi fortsätter att investera i unika sportupplevelser för fans i hela Norden.”

Stephen Starks, Vice President, INDYCAR Promoter and Media Partner Relations: “Avtalet med NENT Group är mycket glädjande där de kommer att sända NTT IndyCar Series i Norden under de kommande säsongerna. Det här är ett viktigt partnerskap som gör att racingfans kan följa INDYCARs oerhört skickliga förare, inklusive Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist när de flyttar till USA till två av seriens bästa team.”

Marcus Ericsson, Arrow Schmidt Peterson Motorsports: “Det är superkul att IndyCar kommer att visas i Norden. NENT Group har visat serierna jag kört i under nästan hela min karriär – från Formel 3 i Macau 2009, alla säsonger i GP2 och såklart mina fem år i Formel 1. De har kunnigt folk bakom sig så jag vet att de kommer göra riktigt bra sändningar av IndyCar.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League, Premier League, fotboll från Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under mars 2019.

NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här

Om INDYCAR:
INDYCAR is the governing body of: the NTT IndyCar Series, the premier open-wheel racing series in North America; the Road to Indy presented by Cooper Tires development ladder, which includes Indy Lights presented by Cooper Tires, the Indy Pro 2000 Championship presented by Cooper Tires and the Cooper Tires USF2000 Championship; and the Battery Tender Global MX-5 Cup presented by BF Goodrich Tires.

INDYCAR events are available to a worldwide audience through a variety of multimedia platforms, highlighted by a broad-reaching partnership with NBC Sports Group. INDYCAR is continually at the forefront of motorsports innovation with drivers, teams and tracks benefiting from safety and technological improvements such as the SAFER Barrier, SWEMS wheel and chassis component tethers, chassis enhancements, advanced aerodynamic bodywork kits, high-definition in-car cameras and E85 ethanol fuel.