NENT Group Norge utnämner ny VD

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har idag utnämnt Vegard Klubbenes Drogseth till VD för NENT Group Norge med ansvar för bolagets norska TV-kanaler, streamingtjänster och radiokanaler. Vegard tillträder sin tjänst idag. Utnämningen följer beslutet från Morten Aass, VD för NENT Group Norge sedan 2017, att ta en ny roll som rådgivare inom strategiska innehållsprojekt där han rapporterar till Anders Jensen, VD och koncernchef för NENT Group.

Vegard var tidigare NENT Group Norges chef för betal-TV där han också hade det lokala ansvaret för Viaplay. Han började på NENT Group som trainee år 2004.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vegard har de rätta egenskaperna för att ta över som VD i Norge, vilket visar på det starka ledarskap vi har inom bolaget och som kan växla upp och ta sig an nya ansvarsområden. Vegard har visat mycket goda resultat i att etablera NENT Group Norges starka position över alla våra medieplattformar, medan han inspirerat våra medarbetare och utvecklat affären för våra kunder och partners. Morten Aass har bidragit stort som VD i Norge och jag är glad över att han nu kan fokusera på en av NENT Groups viktigaste konkurrensfördelar – vårt unika innehåll.”

Vegard Klubbenes Drogseth, VD för NENT Group Norge: “TV3, P4, Viasat, Viaplay och Viafree erbjuder Norges bästa underhållningsupplevelser. Nu kommer jag lägga all min tid på att stärka vårt fullt integrerade erbjudande tillsammans med branschens bästa team, och att vidare etablera vår position som det främsta valet för våra tittare, lyssnare, kunder och partners.”

Morten Aass: “Jag ser fram emot att fullt ut fokusera på min passion för innehåll i min nya roll, och jag vet att vårt talangfulla norska team är i mycket goda händer genom dagens utnämning. Det finns så många möjligheter för NENT Group och Vegard är med sin erfarenhet och sitt engagemang den mest lämpade personen att fortsätta leda vår norska verksamhet.”

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag under mars 2019.

Om uppdelningen av MTG
Den 23 mars 2018 meddelades det att styrelsen för MTG har beslutat att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag – Modern Times Group MTG AB och NENT Group – genom att dela ut samtliga aktier i NENT Group till MTG:s aktieägare och notera aktierna på Nasdaq Stockholm. Mer information om uppdelningen av MTG och NENT
Group finns här.

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här