NENT Group och DNA i partnerskap om försäljning av Viaplay i Finland

• DNA första telekomoperatör i Finland att sälja Viaplay som ett separat abonnemang
  • DNA:s befintliga Viasatkunder får tillgång till Viaplay som en del av deras betal-TV-tjänst
  • Partnerskapet stöttar NENT Groups strategi att vara den ledande streamingleverantören i Norden

Nordic Entertainment Group (NENT Group) och DNA – den finska telekomkoncern och landets största fastnätsoperatör och ledande betal-TV-leverantör – har ingått ett partnerskap om försäljning av NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Finland. DNA blir den första telekomoperatören i Finland att erbjuda Viaplay som ett separat abonnemang till sina kunder. Dessutom kommer Viaplay att ingå i de Viasat-abonnemang från NENT Group som DNA redan idag säljer.

DNA:s kundbas omfattar 478 000 fasta bredbandsabonnemang och 627 000 kabel-TV-kunder med 251 000 användare av den digitala TV-appen DNA TV, samt 2,9 miljoner mobilabonnemang.

Genom avtalet kommer NENT Groups Viaplay – streamingtjänsten som erbjuder direktsänd sport, internationella filmer och serier, barninnehåll och ett snabbt växande bibliotek av originalproduktioner – säljas av DNA som ett separat abonnemang, samt ingå i de Viasat-abonnemang från NENT Group som DNA redan idag säljer.

Kim Poder, EVP, Group Chief Commercial Officer och VD NENT Group Danmark: “Avtalet med DNA är en viktig milstolpe på vår väg att etablera Viaplay som den ledande streamingtjänsten i Norden. Vi investerar i innehåll och teknik för att säkerställa att Viaplay erbjuder en unik upplevelse, och innovativa partnerskap ökar försäljningstakten av Viaplay och gör det möjligt att nå fler kunder i Norden med de unika upplevelser som Viaplay erbjuder.”

Viaplay, en streamingtjänst som köps genom månadsabonnemang, är tillgänglig via uppkopplade TV-skärmar, appar för smartphones och läsplattor, spelkonsoler och enheter som Apple TV och Google Chromecast. Viaplay kan köpas direkt av kunden och i tillägg har NENT Group partnerskap med operatörer och tjänsteleverantörer som: YouSee, Stofa, Waoo och Telenor i Danmark; Telenor, RiksTV, Get och NextGenTel i Norge; Tele2, Telia, Telenor, Canal Digital, Ownit, Com Hem, Sappa, Kalejdo, Serverado, Connect TV och A3 i Sverige; och nu med DNA i Finland, vilka erbjuder Viaplay genom ett Viasat-abonnemang eller som en separat tjänst. Viasat är NENT Groups plattform för betal-TV och är tillgänglig över hela Norden.

Nordiska kunders efterfrågan på streamingtjänster fortsätter att öka. Idag köper närmare hälften av regionens 12,3 miljoner hushåll i genomsnitt 1,4 streamingtjänster.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under mars 2019.

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här