NENT Group säkrar exklusiva rättigheter till damtennis

• NENT Group förvärvar de exklusiva medierättigheterna till damtennisens WTA-tour i Sverige, Norge och Finland
  • 50 internationella WTA-turneringar direktsänds på Viaplay under 2019
  • NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har förvärvat de exklusiva svenska, norska och finska medierättigheterna till 50 tennisturneringar från Women’s Tennis Association (WTA). Tennisfans kan nu följa spelare som Danmarks Caroline Wozniacki och Sveriges Rebecca Peterson i direktsändning på NENT Groups streamingtjänst Viaplay. Utvalda matcher kommer även att visas på NENT Groups TV-kanaler.

NENT Groups omfattande bevakning av turneringar inom kategorierna WTA Premier och WTA International börjar i Shenzhen den 30 december 2018, samt Brisbane och Auckland den 31 december 2018. Bevakningen avrundas sedan med säsongsavslutningen WTA Finals i Shenzhen mellan den 27 oktober och 3 november 2019.

Inom herrtennisen har NENT Group sedan tidigare de danska, svenska och norska medierättigheterna till ATP World Tour Masters 1000 och ATP World Tour Finals, samt de danska rättigheterna till ATP World Tour 250 och ATP World Tour 500.

Kim Mikkelsen, SVP och Sportchef, NENT Group: “Vi fortsätter att bredda och fördjupa NENT Groups unika sportportfölj och erbjuder de allra bästa upplevelserna till alla fans i hela Norden. Nu servar vi ännu ett ess med inte mindre än 50 WTA-turneringar under 2019, vilket tillsammans med vår fantastiska bevakning av ATP-touren gör att vi erbjuder världens mest fängslande och slagkraftiga tennis.”

Micky Lawler, WTA President: “Intresset för tennis fortsätter att växa och inspirera nya fans över hela världen tack vare sändningsmöjligheter som den här. Vi är väldigt glada över att NENT Group tar damtennisen till nya tittare och vi ser fram emot att bredda tennispubliken i Norden genom våra spännande turneringar inom kategorierna WTA Premier och WTA International.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League, Premier League, fotboll från Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under mars 2019.

NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här