Nordic Entertainment Group lanserar nytt varumärke

• Det nya varumärket återspeglar bolagets ambition att tillhandahålla de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna i såväl Norden som internationellt
  • Nordic Entertainment Group börjar verka som en separat organisation från den 1 juli
  • Ett fullt integrerat bolag inom TV, streaming och innehållsproduktion

Nordic Entertainment Group (NENT Group) börjar verka som en separat organisation från den 1 juli, innan den föreslagna börsnoteringen på Nasdaq Stockholm senare i år, vilket följer beslutet tidigare i år att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag. NENT Group är Nordens ledande leverantör av underhållning med en portfölj av plattformar och varumärken i världsklass, ett unikt innehållsekosystem och en erfaren ledningsgrupp. NENT Groups varumärke, som lanseras idag, återspeglar bolagets ambition att tillhandahålla de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna i såväl Norden som internationellt.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Norden är en av världens mest dynamiska mediemarknader och vår ambition är att tillhandahålla de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna till konsumenter och samarbetspartners. Vi har en unikt integrerad modell där vi såväl producerar som sänder och streamar spännande innehåll för våra tittare, lyssnare och följare. Lanseringen av vårt nya varumärke är det senaste steget på vägen mot börsnoteringen senare i år.”

För helåret 2017 levererade NENT Group en nettoförsäljning om SEK 13.684 miljoner (SEK 12.876 miljoner för 2016) och ett EBITDA före centrala kostnader på SEK 1.771 miljoner (SEK 1.557 miljoner för 2016).

NENT Groups plattformar och varumärken

NENT Group är ett fullt integrerat bolag inom TV, streaming och innehållsproduktion och driver följande plattformar och varumärken:

• Betal-TV: Viasats TV-kanaler och satellitplattform; streamingtjänsten Viaplay (Danmark, Finland, Norge, Sverige)
  • Fri-TV: TV3, TV3+, TV3 PULS, TV3 MAX, TV3 Sport (Danmark); TV3, Viasat4, TV6 (Norge); TV3, TV6, TV8, TV10 (Sverige); streamingtjänsten Viafree (Danmark, Finland, Norge, Sverige)
  • Radio: kommersiella radiostationer i Norge och Sverige samt streamingtjänsten I LIKE RADIO
  • Studios: 30 produktionsbolag i 17 länder samt Splay Networks
  • Operatörstjänster: Viasat bredband och IPTV är nu tillgängligt för fler än 1,3 miljoner svenska hushåll genom 35 öppna fibernät.

NENT Groups innehåll

NENT Groups unika innehållsekosystem inkluderar:

• En oöverträffad portfölj av sporträttigheter, inklusive UEFA Champions League, FA Premier League, The Championship, NHL, KHL, Formel 1, NFL, golf från European Tour, UFC, World Boxing Super Series och mycket mer
  • Partnerskap med stora internationella studios inklusive Disney, NBC Universal, Sony Pictures och 20th Century Fox
  • Fler än 50 egna originalproduktioner med 14 lanserade titlar (senast ‘Rig 45’, ‘Advokaten’ och ‘Stella Blómkvist’), 18 titlar i produktion och 22 titlar under utveckling.

NENT Groups varumärke

NENT Group har lanserat ett nytt varumärke som återspeglar bolagets ambition att tillhandahålla de och bredaste bästa underhållningsupplevelserna i såväl Norden som internationellt.

Tittare, lyssnare, fans och partners kan nu interagera med NENT Group via bolagets nya hemsida samt på Facebook, Twitter, Instagram och LinkedIn. Från och med idag är NENT Groups varumärke synligt på bolagets plattformar, i dess innehåll och på bolagets kontor.

NENT Groups ledningsgrupp

Ledningsgruppen för NENT Group annonserades den 19 april 2018 och Gabriel Catrina utnämndes till CFO den 29 maj 2018. NENT Groups styrelse kommer att annonseras under processens gång.

Om uppdelningen av MTG

Den 23 mars 2018 meddelades det att styrelsen för MTG har beslutat att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag – Modern Times Group MTG AB och NENT Group – genom att dela ut samtliga aktier i NENT Group till MTG:s aktieägare och notera aktierna på Nasdaq Stockholm under det andra halvåret 2018. Mer information om uppdelningen av MTG och NENT Group finns här.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under det andra halvåret 2018.

Ladda ner högupplösta bilder:

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här