NORDIC FLANGES Finland har uppnått stabil lönsamhet, Delårsresultat Q2, 2017

Delårsrapport Q2 2017, jan - jun

Org.nr 556674-1749

Pressmeddelande                                                                             Stockholm den 17 juni 2017

NORDIC FLANGES Finland har uppnått stabil lönsamhet

Koncernen kan tack vare våra finska verksamheter leverera det femte positiva kvartalet i följd. Finland har med rullande årsavtal en försiktig tillväxt, framförallt inom specialproduktion. Vi har under våren skrivit avtal med våra största finska kunder, vilket medfört att över 25 % av vår produktion i Finland nu är knutet till avtal. Detta har gett stabilitet i resultat, beläggning och kapitalstyrning.

Vid vår svenska verksamhet har försäljning inte motsvarat våra förväntningar vilket medfört att nuvarande kapitalbindningen inte motsvarar våra interna krav. Vi har därför under våren genomfört ytterligare sortimentsoptimering och även anpassat verksamheten till nuvarande försäljning. Vi kommer vid dagens volymer att ha uppnått balans mellan intäkter och kostnader årsskiftet 2017/2018.

Även vid vår svenska verksamhet har vi ökat andelen försäljning knutet till rullande avropsavtal. Vi kommer under 2018 att ha 15 % av produktionen avtalsbunden, jämfört med knappt 10 % för 2017.

Att minska kapitalbindningen i den svenska verksamheten kräver att vi kommer igång med en ökad försäljning. Vi har nyrekryterat kompetens inom marknad, försäljning samt IT och kommer under hösten 2017, i samarbete med våra större svenska kunder, ytterligare digitalisera våra beställningsrutiner. Våra kunder kommer förutom att ha tillgång till web-shop också att kunna lägga sina beställningar med EDI direkt in i vårt centrallager. Vår svenska verksamhet får därigenom tillväxtmöjlighet redan under hösten.

Lotta Stalin

FINANSIELL SAMMANFATTNING

RESULTATRÄKNINGAR, MKR                            2017                 2016                 2016

januari-juni     januari-juni     helår

Nettoomsättning                                               107,5                 118,8                  218,0

EBITDA                                                                 9,0                     6,6                    16,7

Procent av nettoomsättningen                              8,4 %                5,6 %                7,7 %

EBIT                                                                      2,5                     -0,6                   2,7

Procent av nettoomsättningen                              2,3 %                -0,5 %               1,2 %

Periodens resultat                                                0,5                     -3,0                   0,2

Procent av nettoomsättningen                             0,4 %                -2,5 %               0,0 %

NYCKELDATA

Resultat per aktie, kr                                            0,01                -0,06                 0,00

Eget kapital per aktie, kr                                      1,83                 1,77                  1,84

Soliditet                                                              50,7 %              49,9 %              51,9 %

Rörelsens kassaflöde, mkr                                  6,5                   10,9                 10,4

Rörelsens kassaflöde per aktie, kr                     0,12                  0,20                  0,20

Eget kapital , mkr                                               95,7                  92,8                  96,4

Räntebärande nettoskuld, mkr                          56,9                  52,8                  58,9

"Räntebärande nettoskuld exkl. Finansiellt

klassade hyresavtal, mkr"                                18,1                  8,8                    17,4

Nettoskuldsättningsgrad, ggr                             0,6                     0,6                    0,6

Antal anställda vid periodens slut                     113                    122                   110

Antal utestående aktier, st                               52 352 040      52 352 040      52 352 040

För ytterligare information www.nordicflanges.se

Lotta Stalin VD Nordic Flanges Group, + 46 705 827 867

Vår certified avdisor är Avanza bank 08 562 250 00

Nordic Flanges Group är verksamt inom området industrifläns. Nordic Flanges, ett bolag med både produktion och handel av industriflänsar i rostfritt, aluminium samt stål har en stark ställning på den skandinaviska marknaden. Genom aktivt kundarbete och nära samarbete med våra kunder kan vi att offerera och leverera flänslösningar för allt ifrån standardiserade flänsar till kundanpassade specialflänsar.

Nordic Flanges Group ser även goda möjligheter att växa på marknader utanför Skandinavien där vår förmåga att skapa unika lösningar, små serier och korta leveranstider ger oss konkurrensfördelar. Produktionen sker i Örnsköldsvik samt i Kalajoki och Kronoby i Finland

Vårt mål är att genom ett aktivt säljarbete och långsiktigt utvecklingsarbete skapa starka kundrelationer och därmed också värdetillväxt för aktieägarna i Nordic Flanges Group