Nordic Flanges Group AB Bokslutsutskommuniké 1 januari - 31 december 2015

HELÅRET 2015
■ Omsättningen uppgick till 244,2 (245,5*) vilket motsvarar en minskning om 0,5 procent.

■ EBITDA uppgick till 11,9 (21,9) miljoner kronor, motsvarande en marginal på 4,9 (6,0) procent. I EBITDA ingår poster av engångskaraktär om netto 0,4 miljoner kronor bestående av effekter från återvunnen fordran om 0,8 miljoner kronor samt lösen av hyreskontrakt med –0,4 miljoner kronor. (I föregående års resultat ingår poster av engångskaraktär om netto 10,4 miljoner kronor, bestående av effekter från avyttring av fastigheter om 4,3 miljoner kronor samt återvunnen fordran avseende ViPower om 6,1 miljoner kronor ).

■ Resultat efter skatt uppgick till –3,9 (–18,6) miljoner kronor.

■ Resultat per aktie uppgick till –0,07 (–0,35).

FJÄRDE KVARTALET 2015
■ Omsättningen uppgick till 59,1 (59,0*) miljoner kronor.

■ Under årets sista kvartal hade vi en minskning i efterfrågan jämfört föregående år. Orderstocken minskade med drygt 10 procent jämfört sista kvartalet 2014. Detta i kombination med en ofördelaktig produktmix samt produktionsstörningar gav en låg marginal.

■ EBITDA uppgick till –1,5 (7,2) vilket motsvarar en marginal på –2,5 (8,2) procent. I EBITDA för föregående år ingår poster av engångskaraktär avseende en reavinst på fastighetsförsäljningen om 3,5 miljoner kronor.

■ Resultat efter skatt uppgick till –1,9 (–14,7) miljoner kronor.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
Tidigare ordföranden Lotta Stalin tillträdde som VD 13 januari 2016, varvid Christian Pérez tillträdde som ordförande.