Läget på elmarknaden – maj 2018

Det var ovanligt höga priser för perioden på både spot-och terminsmarknaden i maj. Det torra vädret som bidrog till låga vattennivåer i magasinen och de ökande priserna på kol och olja var några av anledningarna till de stigande elpriserna.

Spotmarknaden

Det rekordvarma vädret under maj månad innebar minskad elförbrukning i hela landet. Men de höga temperaturerna och torra vädret bidrog samtidigt till låga nivåer i vattenmagasinen. Detta i kombination med tidvis låg vindkraftsproduktion samt att de årliga revisionerna för kärnkraftverken i Sverige satte igång, fick priserna att öka till ovanligt höga nivåer för årstiden. Spotpriset för maj var det högsta på sju år och hela 20 procent högre än för maj i fjol.

Terminsmarknaden

Priserna på terminsmarknaden steg kraftigt i maj, främst för kontrakten nära i tid. Ökningen berodde till stor del på det ovanligt torra vädret som bidrog till att den nordiska hydrobalansen hamnade långt under det normala. Om underskottet på vattenkraft håller i sig kommer de nordiska länderna bli tvungna att importera el från Tyskland.

Även priserna för kontrakten längre bort i tiden steg i takt med de ökande priserna på bränsle -och utsläppsrätter. Det var främst det starka oljepriset som påverkade terminsmarknaden. De stigande oljepriserna var en följd av den politiska osäkerheten i främst Iran och Venezuela.

Prisutveckling på kol fortsatte också uppåt under maj månad. Detta berodde till stor del på en ökad efterfrågan av kolkraft i Asien. Även priset på utsläppsrätter stärktes under månaden med ca 10 procent. Detta som en följd av att marknaden nu förbereder sig på den nya marknadsstabilitetsreserven för EU:s utsläppshandel som införs nästa år. Reserven kommer vara till för att automatiskt justera mängden utsläppsrätter som auktioneras ut.

Elcertifikatmarknaden

Elcertifikatmarknaden var väldigt ostabil under maj månad. Efter en kraftig nedgång i början på månaden började priset stiga i takt med en ökande efterfrågan och en låg vindkraftsproduktion.

/Mikael Söderman
Sverigechef, Nordic Green Energy
076-647 99 04, mikael.soderman@nordicgreen.se

Nordic Green Energy är Sveriges mest erfarna elbolag som erbjuder grön el och gröna energilösningar till privatpersoner, företag och kommuner. Bolaget grundades i Sverige år 2000, ägs av norska Troms Kraft AS och har ett systerföretag i Finland. Huvudkontoret finns i Stockholm. www.nordicgreen.se