Nordic Growth Market NGM AB:s disciplinnämnd utdömer vite

Report this content

Disciplinnämnden vid Nordic Growth Market NGM AB (NGM-börsen) har konstaterat att Concent Holding AB (Concent), vars aktier sedan den 7 juli 2015 är listade på Nordic MTF, har brutit mot informationsreglerna i NGM-börsens ”Regler för bolag vars aktier är listade på Nordic MTF”. Till följd av detta har disciplinnämnden beslutat att utdöma ett vite om trehundratusen (300 000) kronor.

Disciplinnämnden finner att Concent har brutit mot punkterna 4.1.1, 4.1.2, 4.2.1, 4.2.9, 4.2.12 och 4.3.4 i NGM-börsens ”Regler för bolag vars aktier är listade på Nordic MTF”. Disciplinnämnden ålägger, enligt avsnitt 5 i dessa regler, Concent ett vite om trehundratusen (300 000) kronor.

Överträdelserna rör följande brister i bolagets informationsgivning: försenat offentliggörande av revisors förtida avgång, bristfällig informationsgivning rörande försäljning av Barents Center, bolaget har inte utan dröjsmål lämnat efterfrågad information till NGM-börsen, bolaget har inte informerat om en fordran på Concent samt uteblivet offentliggörande av förändring i styrelsen.

I nämndens avgörande har deltagit f.d. justitierådet Bo Svensson, ordförande, f.d. justitierådet Severin Blomstrand, f.d. auktoriserade revisorn Sigvard Heurlin, f.d. chefsjuristen Ulf Lindgren och konsulten Anna Ramel

Avgörandet i sin helhet finns bifogat samt att läsa på NGM-börsens hemsida, www.ngm.se

För ytterligare information, kontakta:

NGM-börsens marknadsövervakning, telefon 08-566 390 55

Marknadsovervakningen@ngm.se