Nordic Growth Market NGM AB:s disciplinnämnd utdömer vite

Disciplinnämnden vid Nordic Growth Market NGM AB (NGM-börsen) har konstaterat att Sensori AB (Bolaget), vars aktier sedan den 21 januari 2016 är listade på Nordic MTF, har brutit mot NGM-börsens ”Regler för bolag vars aktier är listade på Nordic MTF”. Till följd av detta har disciplinnämnden beslutat att utdöma ett vite om etthundratusen (100 000) kronor.

Disciplinnämnden finner att Bolaget har brutit mot punkten 4.1.2 i NGM-börsens ”Regler för bolag vars aktier är listade på Nordic MTF”. Disciplinnämnden ålägger, enligt avsnitt 5 i dessa regler, Bolaget ett vite om etthundratusen (100 000) kronor.

Överträdelserna rör två pressmeddelanden som Bolaget offentliggjorde rörande resultaten av en klinisk placebostudie som Bolaget genomfört av dess Antinitus plåster för lindring av tinnitus. Bolaget angav att ”Resultaten från en nyligen genomförd klinisk placebostudie visar på signifikanta och statistiskt säkerställda positiva effekter av plåstret Antinitus för lindring av tinnitus”. Enligt Disciplinnämndens mening uppfyllde inte dessa pressmeddelanden regelverkets krav på fullständighet, korrekthet och relevans, vilket innebär att den information som lämnades till intressenterna på värdepappersmarknaden inte var tillräckligt utförlig.

I nämndens avgörande har deltagit f.d. justitierådet Bo Svensson, ordförande, f.d. justitierådet Severin Blomstrand (skiljaktig), advokaten Anders Ackebo, advokaten Fredrik Palm och konsulten Anna Ramel.

Avgörandet i sin helhet finns bifogat samt att läsa på NGM-börsens hemsida, www.ngm.se

För ytterligare information, kontakta:

NGM-börsens marknadsövervakning, telefon 08-566 390 55

Marknadsovervakningen@ngm.se