Danske Koncept Restauranter Holding ApS begär obligationsinnehavarnas godkännande för eventuell avnotering av NSP-aktien

Nordic Service Partners Holding AB (”NSP”) emitterade i juni 2014 ett obligationslån om 200 MSEK. Med anledning av Danske Koncept Restauranter Holding ApS (”DKR”) offentliga uppköpserbjudande (”Erbjudandet”) har NSP, på uppdrag av DKR, idag formellt inlett en process i syfte att inhämta obligationsinnehavarnas godkännande för eventuell avnotering av NSP-aktien. Ett sådant godkännande från obligationsinnehavarna är nödvändigt för att DKR ska fullfölja Erbjudandet för det fall Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att DKR skulle bli ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i NSP. Om godkännande erhålls av obligationsinnehavarna i sådan utsträckning att avnotering av NSP-aktien kan ske, kommer de obligationsinnehavare som röstade för sådant godkännande att erhålla ersättning av DKR.

Som underlag till Obligationskonsortiet har DKR sammanställt viss bakgrundsinformation. I denna bakgrundsinformation beskrives kort DKR samt hur NSP skall skötas framgent inklusive viss information om relationerna gentemot varumärkesägarna Burger King, KFC och TGI Fridays.

NSP har inte kontrollerat den av DKR lämnade informationen, och saknar också möjlighet att göra det. Baserat på den information som erhållits av DKR finner NSP det svårt att bedöma effekterna av DKR:s övertagande avseende NSP:s framtida resultat och finansiella ställning. En avnotering av NSP-aktien minskar bolagets möjligheter att resa kapital på kapitalmarknaden. Det är därför NSP:s uppfattning att kompletterande information möjligen krävs för att obligationsinnehavarna skall kunna känna sig komfortabla med DKR:s möjlighet att stötta bolaget framdeles. NSP har begränsad kännedom om hur de olika varumärkesägarna, förutom delvis Burger King, kommer att reagera vid en situation där Erbjudandet fullföljs. NSP kan inte bedöma huruvida ett förändrat ägarskap faktiskt kommer att ha en negativ påverkan på bolagets strategi och lönsamhet.

För fullständig information om denna begäran hänvisas till NSP:s webbplats: www.nordicservicepartners.se, eller till agenten för obligationslånet, CorpNordic Sweden AB:s webplats: www.corpnordic.com

För frågor kontakta:

Agenten:

Sara Olsson, CorpNordic Sweden AB, telefon 08-402 72 39, mobil 0733-648 128

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 800 miljoner kronor och omfattar ett 60-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden samt franchisetagare till KFC (Kentucky Fried Chicken) och TGI Fridays. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se