JOHAN ABRINDER FÖRESLÅS TA PLATS I NSP:S STYRELSE

Valberedningen i Nordic Service Partners Holding AB (NSP) har inför årsstämman 2015 samrått med styrelse och VD samt bolagets röstmässigt största ägare representerande över 70 procent av rösterna. Nedan följer en sammanfattning av valberedningens förslag.

Styrelseledamöter och styrelsens ordförande:

Valberedning i NSP föreslår omval av Jaan Kaber, Anders Wehtje, Jens Engwall och Jeppe Droob, Eva Gidlöf samt nyval av Johan Abrinder. Jaan Kaber föreslås fortsätta som styrelsens ordförande.

Johan Abrinder, född 1968, är idag styrelse suppleant i Carbonia Composites AB, styrelseledamot och VD för Byggnadsaktiebolaget Ellberg & Larsson AB samt styrelseledamot, vice VD och ordförande i Abrinvest AB.

Valberedningen bedömer att Anders Wehtje, Jeppe Droob och Johan Abrinder är beroende i förhållande till tre av bolagets större aktieägare. Valberedningen bedömer att övriga ledamöter är oberoende i förhållande till såväl bolaget som bolagets större aktieägare.

Styrelsens arvoden:

Valberedningen föreslår att arvode utgår till styrelsen med sammanlagt 1 375 000 kronor fördelat på 425 000 kronor till ordföranden och 190 000 kronor vardera till övriga fem ledamöter.

Revisor för bolaget:

Valberedningen föreslår omval av Ernst & Young som revisor för bolaget med Erik Åström som ansvarig revisor. Arvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Valberedningen inför 2016:

Valberedningen föreslår att Jaan Kaber, Carl-Fredrik Herslow (Long Term AB) och Peter Bahrke utses till ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2016, och att uppdraget varar intill dess att ny valberedning utsetts. Carl-Fredrik Herslow föreslås till ordförande för valberedningen.
Om ledamot avgår ur valberedningen innan dess arbete är slutfört skall kvarvarande ledamöter utse ny ledamot. Peter Bahrke äger ca 500 000 aktier i bolaget. Peter Bahrke har tidigare varit ordförande i bolagets styrelse.

s hela valberedningens motivering och förslag på länken nedan.

Informationen är sådan som NSP ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 mars 2015.

För vidare frågor, kontakta:
Carl-Fredrik Herslow, valberedningens ordförande, tfn 08 – 562 69 000
Jaan Kaber, styrelsens ordförande, tfn 070 – 878 78 42

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 800 miljoner kronor och omfattar ett 60-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden samt franchisetagare till KFC (Kentucky Fried Chicken) och TGI Fridays. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se