NSP: KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMA 2015

Nordic Service Partners Holding AB (publ) höll den 11 maj 2015 årsstämma i Stockholm varvid årsstämman bland annat beslutade om val  styrelsen i enlighet med  valberedningens förslag.

Årsstämman beslutade  om omval av styrelseledamöterna  Jaan Kaber, Anders Wehtje, Jens Engwall, Jeppe Droob, Eva Gidlöf och nyval av Johan Abrinder samt omval av Jaan Kaber som ordförande.  Ernst  &  Young  med  ansvarig  revisor  Erik  Åström  valdes  som  revisor  i bolaget fram till nästkommande årsstämma.

Vidare fastställde årsstämman moderbolagets och koncernens balans-  och  resultat- räkning samt beslutade i enlighet med styrelsens förslag att lämna utdelning för räkenskapsåret  2014 om 0,25 kronor per aktie. Vidare beviljade årsstämman styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2014.

Då Styrelsen, med hänsyn till föreliggande bud på NSP, återtagit förslagen om bemyndigande och utgivande av teckningsoptioner till ledande befattningshavare bordlades dessa punkter.

Årsstämman fastställde riktlinjer för ersättning   till   styrelsen   med   sammantaget

1 375 000 kronor fördelat på 425 000 kronor till ordföranden och 190 000 kronor vardera till övriga fem ledamöter

Årsstämman fastställde riktlinjer  för  ersättning  till  ledande  befattningshavare   som  i huvudsak överensstämmer med beslut som fattades vid årsstämman 2014, innebärande i   sammanfattning följande. Ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare skall vara marknadsmässiga och konkurrenskraftiga så att koncernen kan attrahera och behålla skickliga medarbetare. Ersättningen skall utgöras av grundlön och sedvanlig tjänstepension liksom sedvanliga icke-monetära förmåner som företagsbil. Rörlig ersättning  skall  kunna  utgå,  dock  maximalt  med  vad  som  motsvarar  20 % grundlönen. Avgångsvederlag skall kunna utgå. Styrelsen skall varje år överväga om ett incitamentsprogram skall föreslås bolagsstämman. Styrelsen skall ha rätt att frångå riktlinjerna om det i det enskilda fallet finns skäl till det.

Slutligen beslutade årsstämman att utse  en  valberedning  bestående  av  Jaan  Kaber, Carl-Fredrik Herslow såsom ordförande (Long Term AB) och Peter Bahrke (privat aktieägare), vilken inför årsstämman 2016 skall presentera förslag till ordförande vid stämman, styrelseledamöter och styrelse-ordförande, i förekommande fall revisor, styrelsearvode fördelat mellan styrelseordföranden  och var och en av övriga ledamöter, arvode till revisor samt valberedning inför årsstämman 2016.

Informationen är sådan som NSP ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers- marknaden  och/eller lagen om handel   med   finansiella   instrument.   Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2015.

Jaan Kaber, styrelseordförande, NSP, 0708-787 842,  jaan.kaber@nspab.com
Morgan Jallinder, vd och koncernchef, NSP, 0708-787 843, morgan.jallinder@nspab.com

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 800 miljoner kronor och omfattar ett 60-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden samt franchisetagare till KFC (Kentucky Fried Chicken) och TGI Fridays. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se