NSP: DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JANUARI TILL 30 SEPTEMBER 2014

Stark finansiell bas för expansion och långsiktig lönsamhet

Juli – september 2014

• Omsättningen uppgick till 215,0 MSEK (201,9).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,6 MSEK (10,9).
  • Resultat efter skatt uppgick till 0,3 MSEK (3,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,03 SEK (0,27).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 18,8 MSEK (19,3).
  • Utbildnings- och öppningskostnader för nya restaurangen i Roskilde har belastat resultatet med ca -1,6 MSEK.

Januari – september 2014

• Omsättningen uppgick till 604,3 MSEK (583,0).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 10,8 MSEK (14,6).
  • Resultat efter skatt uppgick till -2,7 MSEK (1,0).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,23 SEK (0,08).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 39,6 MSEK (41,8).
  • En ny restaurang har öppnats i Danmark under delårsperioden. Utbildnings- och öppningskostnader har belastat resultatet med ca -2,1 MSEK (-2,4). Restaurangen förväntas bidra positivt till koncernens EBITDA resultat för 2014.

Händelser efter periodens slut

• NSP har ingått hyresavtal för den första TGI Fridays i Danmark som kommer att ligga på Höjbro Plads, mitt på Ströget i centrala Köpenhamn. Restaurangen beräknas öppna vid halvårsskiftet 2015 och kommer att ha ca 240 sittplatser. Hyresvillkoren är marknadsmässiga och NSP erhåller ca 40 MSEK av hyresvärden för att utveckla fastigheten.

Kommentar av VD Morgan Jallinder

• Vi har en av de varmaste somrarna på många år bakom oss vilket påverkat försäljningen negativt under perioden. Kvartalet avslutades dock starkt med en bra försäljning i september och stärkt driftsmarginal i både Sverige och Danmark. Trots uppstartskostnader för vår nya restaurang i Roskilde, ökade avskrivningar och ökade gemensamma kostnader för uppstart av KFC och TGI Fridays blev rörelseresultatet för tredje kvartalet endast marginellt sämre än föregående år. Restaurangen i Roskilde fortsätter att sälja bra och var även i september den av alla våra restauranger med högst försäljning.
  • Vi fortsätter att arbeta intensivt med KFC och har identifierat de första restauranglägena. Arbetet är nu i en fas för att bestämma i vilken ordning restaurangerna kommer att öppnas. Detta sker i nära samarbete med KFC.

• Den 15 oktober kunde vi annonsera vår första TGI Fridays i Danmark som kommer att öppna vid halvårsskiftet 2015. Restaurangen kommer att ligga på Höjbro Plads på ett av Köpenhamns bästa lägen. Vi ansvarar för hela ombyggnaden av lokalen och vi erhåller 30 MSEK från hyresvärden för det ändamålet vilket vi bedömer som tillräckligt. Därtill får vi en intäkt på 10 MSEK som skall täcka restaurangens kostnader under utvecklings- och uppstarts perioden. Att vi lyckats få till detta med en marknadsmässig hyra i botten är vi nöjda med och borgar för en lönsam öppning från start.

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 800 miljoner kronor och omfattar ett 60-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden samt franchisetagare till KFC (Kentucky Fried Chicken) och TGI Friday's. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se