Nu har KFC öppnat sin första restaurang i Lund

Efter en rad lyckade öppningar under sommaren 2017 har det öppnats ytterligare en KFC-restaurang, denna gång vid Nova köpcentrum i Lund. Restaurangen, som är en drive-thru med uteservering, skapar cirka 60 nya arbetstillfällen i kommunen.

Nova köpcentrum är hem för över 70 butiker och tillhör ett större handelsområde med aktörer så som ICA Kvantum, Clas Ohlson och Media Markt. Den nyöppnade KFC-restaurangen ligger centralt och lättillgängligt i området nära de trafikerade vägarna som leder in till Lund.

”Vi vet att KFC är efterlängtat i Lund så det känns bra att äntligen ha öppnat portarna. De som tidigare har tagit sig härifrån till våra restauranger i Malmö har nu en betydligt kortare sträcka till vår goda kyckling!” säger Johan Persson, VD på NSP.

Kycklingen som serveras på KFC har marinerats och sedan panerats för hand av utbildade kockar på plats i restaurangen. Beroende på vilken kycklingprodukt som ska tillagas använder kockarna olika paneringsmixar för kycklingen. Till exempel paneras Original Recipe, KFC:s ursprungliga produkt från 1939, i en hemlig mix av 11 olika örter och kryddor. Direkt efter att kycklingen har panerats klart påbörjas tillagningen.

”Jag tror att en av de största anledningarna till att vi är så eftertraktade i Sverige är att det helt enkelt inte finns ett kycklingkoncept som KFC på marknaden idag. Att vi tillagar all kyckling på plats i restaurangen gör även vårt varumärke unikt i branschen för snabbservicerestauranger” säger Jesper Hollstrand, marknadschef på NSP.

Under 2018 kommer NSP att öppna ytterligare två KFC-restauranger och har som ambition att fortsätta utrullningen med 5-8 enheter per år.

För vidare frågor, kontakta:
Jesper Hollstrand, Marknadschef, telefon 08-410 189 50, mobil 070-993 45 49
Martin Jallinder, Affärsutvecklingschef, telefon 08-410 189 50, mobil 073-310 06 42

Nordic Service Partners Holding AB (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka en miljard kronor och omfattar ett 60-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark, en TGI Fridays-restaurang i Danmark och sex KFC-restauranger i Sverige.

KFC är en amerikansk restaurangkedja med inriktning på kyckling. KFC har sitt huvudkontor i Louisville, Kentucky, USA och har över 200 000 medarbetare. KFC rankas som en av världens största restaurangkedjor (mätt i försäljning), med cirka 20 000 restauranger i cirka 115 länder. KFC ingår i koncernen Yum! Brands, som också äger varumärken som Pizza Hut och Taco Bell.