Ny verkställande direktör för NSP – utser Burger King-entreprenören Morgan Jallinder

Styrelsen för restaurangföretaget Nordic Service Partners Holding AB (publ) har per dagens datum utsett Burger King-entreprenören Morgan Jallinder till ny verkställande direktör.

NSP har kommit en lång väg sedan starten 2004 och är idag en av Sveriges ledande operatörer av kedjekoncept inom food-service med ett 50-tal restauranger i Sverige och ytterligare ett tiotal i Danmark. Efter en kraftig tillväxtperiod där bolaget under fyra år tredubblat omsättningen och byggt upp en stark plattform, har fokus flyttats från tillväxt till lönsamhet. Ännu ett steg på vägen mot bättre lönsamhet är rekryteringen av en ny VD med gedigen operativ erfarenhet från branschen.

– Morgan Jallinder har genom sina år som Burger King-entreprenör stora förutsättningar att effektivisera kärnverksamheten, öka lönsamheten och ytterligare förstärka bolagets position inom food service i Norden, säger Peter Bahrke, styrelsens ordförande.

Morgan Jallinder har under åren 1993 till 2006 byggt upp och drivit lönsamma Burger King-restauranger i Danmark. Dessförinnan arbetade han inom fastigheter och finans.

– Efter tretton år som Burger King-entreprenör har jag god kännedom om den operativa verksamheten och vad som krävs för att driva lönsamma restauranger. NSP har goda förutsättningar att genom sin storlek nå stordriftsfördelar och bli riktigt lönsamt, men det kräver att vi får fokus på kärnverksamhet och drift, säger Morgan Jallinder, tillträdande VD.

Peter Bahrke, styrelsens ordförande, 070-77 666 55
Morgan Jallinder, tillträdande verkställande direktör, 070-87 87 843

Informationen är sådan som Nordic Service Partners Holding AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 mars 2009 kl 13.59.