Rekordhögt intresse för KFC under öppningsdagen i Göteborg

I tisdags kl.10.00 öppnades portarna till Sveriges tredje KFC-restaurang, på Östra Larmgatan i Göteborg. Under öppningsdagen slog restaurangen alla förväntningar och nådde ett nytt rekord gällande besöksantal, med ca 7000 gäster.

Köerna till restaurangen började redan på söndagskvällen och när dörrarna öppnades på tisdagen var det över 200 personer i kön till restaurangen. Göteborgarna strömmade till restaurangen under hela dagen och KFC:s legendariska Original Recipe, serverad sedan 1939, sålde tillfälligt slut.

”Det var otroligt spännande att få vara med och öppna första KFC-restaurangen i Göteborg! Intresset och trycket på restaurangen har varit otroligt högt hela dagen, och det var roligt att se så många glada och nöjda gäster hos oss”, säger Håkan Magnusson, VD på NSP.

”Vi är oerhört stolta över att tillsammans med vår partner NSP äntligen kunna leverera KFC’s världsberömda mat och service i Göteborg, och vi ser fram emot att erbjuda vår ”Finger Lickin’ Good” kyckling till många fler förväntansfulla fans. Den energi och kundservice som personalen visade är bland det bästa vi sett”, säger Martin Oppenheimer, ansvarig för KFC Northern Europe.

Under sommaren 2017 kommer NSP att öppna ytterligare 2 KFC-restauranger och har som ambition att fortsätta utrullningen med 5-8 enheter per år.

”Efter den fantastiska öppningsdagen i Göteborg är vi än mer övertygade om att marknaden för KFC är stor. Det finns cirka 750 hamburgerrestauranger i Sverige men inget renodlat kycklingkoncept där all kyckling handpaneras och tillagas på plats i restaurangen som på KFC. Det finns definitivt en efterfrågan och potential för många fler KFC-restauranger i Sverige” säger Håkan Magnusson.

För vidare frågor, kontakta:
Jesper Hollstrand, Marknadschef, telefon 08-410 189 50, mobil 070-993 45 49
Martin Jallinder, Affärsutvecklingschef, telefon 08-410 189 50, mobil 073-310 06 42

Nordic Service Partners Holding AB (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka en miljard kronor och omfattar ett 60-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark, en TGI Fridays-restaurang i Danmark och tre KFC-restauranger i Sverige.

KFC är en amerikansk restaurangkedja med inriktning på kyckling. KFC har sitt huvudkontor i Louisville, Kentucky, USA och har över 200 000 medarbetare. KFC rankas som en av världens största restaurangkedjor (mätt i försäljning), med cirka 20 000 restauranger i cirka 115 länder. KFC ingår i koncernen Yum! Brands, som också äger varumärken som Pizza Hut och Taco Bell.