Styrelsen i Nordic Service Partners Holding AB (Publ) rekommenderar aktieägarna att acceptera DKR Holdings offentliga uppköpserbjudande

Danske Koncept Restauranter Holding ApS (”DKR Holding”), ett bolag med säte i Danmark, lämnade den 15 april 2015 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna och innehavarna av konvertibler i Nordic Service Partners Holding AB (Publ) (”NSP”) (”Erbjudandet”). Enligt Erbjudandet uppgår vederlaget till 18 kronor kontant för varje aktie, oavsett aktieslag, respektive 100 procent av nominellt belopp för varje konvertibel tillsammans med upplupen ränta på konvertibeln fram till och med dagen för upprättande av avräkningsnota för redovisning av likvid i Erbjudandet.[1]

Den 30 april 2015 rekommenderade styrelsen i NSP aktieägarna och innehavarna av konvertibler i NSP att vid den tiden inte acceptera Erbjudandet med hänvisning till bland annat att den fairness opinion som styrelsen inhämtat utvisat att Erbjudandet inte är skäligt ur finansiell synvinkel och att det pågick en process att finna alternativa budgivare.

Med stöd av den fairness opinion som styrelsen inhämtat är det fortsatt styrelsens bedömning att budpriset inte reflekterar den långsiktiga potentialen i NSP:s aktie. Styrelsen kan dock konstatera att ingen av de intressenter styrelsen och dess rådgivare varit i kontakt med kan antas ha intresse att nu lämna ett alternativt offentligt erbjudande till aktieägarna och innehavare av konvertibler i NSP.

Styrelsen noterar och fäster stor vikt vid att Erbjudandet inte är villkorat av att någon lägsta anslutningsgrad uppnås, vilket innebär att DKR Holding kommer att förvärva de aktier och konvertibler som lämnas in i Erbjudandet. Styrelsen har fått indikationer på att vissa större aktieägare i NSP kan komma att acceptera DKR Holdings bud. Ägarbilden i NSP riskerar således att bli mer koncentrerad efter ett genomförande av Erbjudandet, vilket skulle kunna medföra en försämrad likviditet i NSP-aktien och eventuellt negativt påverka NSP:s aktiekurs. Likviditetsaspekten har dock inte bäring på de konvertibla skuldebreven.

Mot ovanstående bakgrund är det styrelsens sammanvägda bedömning att risken för en försämrad likviditet i NSP:s aktie med de konsekvenser detta kan ha på NSP:s aktiekurs på kort och medellång sikt väger tyngre än den långsiktiga potentialen i NSP:s aktiekurs.

Styrelsen rekommenderar därför enhälligt aktieägarna att, utifrån en samlad bedömning med hänsyn taget till ovanstående, acceptera budet.[2] Styrelsen rekommenderar konvertibelinnehavarna att inte acceptera Erbjudandet.

Styrelsen för Nordic Service Partners Holding AB (publ)

För frågor, vänligen kontakta:

Jaan Kaber, styrelseordförande, mobil 0708-787 842

Informationen är sådan som NSP ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 maj 2015.

[2] Jeppe Droob har med anledning av att han är jävig i sin egenskap av ensam ägare till DKR Holding inte deltagit i styrelsens beslut.

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 800 miljoner kronor och omfattar ett 60-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden samt franchisetagare till KFC (Kentucky Fried Chicken) och TGI Fridays. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se