• Nordic Snus/

Nordic Snus – en av världens ledande tobaksproducenter bildar nytt bolag med fokus på den svenska marknaden

En av världens ledande tobaksproducenter JTI gör en nysatsning på snus i Norden. Genom det nybildade bolaget Nordic Snus ska de starka varumärkena LD, Gustavus och Nordic Storm växa ytterligare. Fokus ligger på lokal tillverkning, produktutveckling och försäljning.

Snusmarknaden fortsätter att växa i Sverige och Nordic Snus är ett sätt att bättre kunna fokusera på den befintliga marknaden och förbereda sig för tillväxt framöver.

– Vi är redan ett väldigt lokalt företag genom att vi har all tillverkning och alla försäljningskanaler baserade här i Sverige. Nordic Snus är därför ett logiskt sätt att kunna sätta större fokus på snusmarknaden, säger Jonas Björnum, marknadsdirektör på Nordic Snus.

Det nybildade företaget har redan en lång historia av snusproduktion och försäljning. Uppstickaren Gustavus var det första snuset som utmanade det tidigare svenska snusmonopolet och senare storsäljare som LD och de nyare Nordic Storm gör att man redan har en betydande marknadsandel.

– Självklart siktar vi på att växa ytterligare, men viktigast är att vi alltid kan erbjuda bästa möjliga kvalitetsprodukter till ett vettigt pris för konsumenterna. Med den globala kopplingen kommer vi alltid ha tillgång till de bästa råvarorna i världen och den lokala expertisen i fabriken i Vårgårda gör att vi alltid kan ligga långt fram på marknaden, säger Jonas Björnum.

Nordic Snus kommer fortsatt att tillverka allt snus i sin fabrik i Vårgårda, strax norr om Göteborg. Där har man runt 50 anställda och producerar idag hundratusentals dosor snus i veckan. I och med den nya organisationen kommer man även att kunna ge ett ökat stöd till alla försäljningsställen.

– Vi kommer lägga mycket fokus på försäljningskanalerna framöver. Vi vet att produkterna är populära och genom ett ökat stöd i distributions- och försäljningsledet tror vi att vi kan växa ytterligare på marknaden, säger Jonas Björnum.

Det nya företaget kommer kunna dra nytta av den globala räckvidden redan från början. Med JTI, som har produkter på 120 marknader, finns det förutsättningar att växa långsiktigt.

– I Nordic Snus ser vi en enorm möjlighet att satsa på den svenska marknaden och snus i allmänhet. Det handlar inte bara om att fortsätta producera våra populära snussorter, utan även om att utveckla och vara ännu mer snabbfotade för att kunna leverera på våra konsumenters framtida förväntningar. Något vi har bättre möjlighet att göra under varumärket Nordic Snus samtidigt som vi drar nytta av JTI:s hela styrka och krav på kvalitet, säger Andrew Shannon, JTI Sweden:s VD.

För mer information om Nordic Snus, vänligen besök www.nordicsnus.se eller kontakta:

Nahir Aslan, Corporate Affairs & Communications Manager
Telefonnummer: +46 70 575 83 46
E-mail: nahir.aslan@jti.com

Nordic Snus AB är en av Sveriges största snustillverkare med varumärkena LD, Gustavus och Nordic Storm och är en del av JTI. Bolaget bildades 1999 men bytte namn 2017 och har produkter i över 5 000 försäljningsställen runtom i Sverige. Nordic Snus har sin produktion i västgötska Vårgårda där ca. 50 anställda jobbar i produktion.
Läs mer on Nordic Snus på

Läs mer on Nordic Snus på