Nordisk Renting förvärvar SAS fastigheter

Nordisk Renting förvärvar SAS fastigheter i Frösundavik för drygt 1,1 miljarder kronor Nordisk Renting förvärvar SAS huvudkontor i Frösundavik, Solna, strax norr om Stockholm city, för drygt 1,1 miljarder kronor. Samtidigt tecknar SAS ett långvarigt hyresavtal med Nordisk Renting. Huvudkontoret omfattar en total yta om 57 000 kvadratmeter och utgörs i huvudsak av kontorsytor med glasade fasader. Fastigheten består av sju sammanlänkade samt två fristående byggnader. De sju huvudbyggnaderna omringar ett atrium där gemensamma faciliteter finns såsom reception, konferenslokaler, butiker och restauranger. I samband med försäljningen koncentrerar SAS sin Stockholmsbaserade verksamhet till fastigheten, som alltså utgör SAS nordiska koncernkontor. SAS har enligt avtal rätt att vid vissa tidpunkter och på vissa förutbestämda villkor förvärva eller anvisa annan köpare till fastigheten. "Försäljningen är ett led i SAS koncernens fokus på kärnverksamheten," säger Jörgen Lindegaard, koncernchef för SAS. "Vi frigör kapital som bland annat kan användas i flygverksamheten och låter samtidigt en professionell fastighetsägare förvärva kontorsfastigheterna. Hyreskontraktet gör att SAS även i fortsättningen kommer att finnas i Frösundavik." SAS AB är Nordens största börsnoterade flyg- och resekoncern och den fjärde största flygbolagsgruppen i Europa sett i antal passagerare och intäkter. Nordisk Renting äger sedan tidigare hotellfastigheter med Rezidor SAS Hospitality som hyresgäst och hotelloperatör samt del i ett antal flygplatsrelaterade fastigheter i Norge, Danmark och Sverige med SAS som hyresgäst. "Det känns mycket stimulerande att nu utöka samarbetet och på så sätt medverka till att SAS långsiktigt kan stärka sin position som norra Europas ledande flygbolagskoncern," säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB. "Huvudkontoret i Frösundavik har dessutom ett attraktivt läge i Solna, alldeles vid infarten till Stockholms city nära E4 med direktanslutning till Arlanda." Fastighetsförsäljningen är villkorad av att erforderliga myndighetsbeslut erhålles. För ytterligare information, vänligen kontakta: Reinhold Geijer, VD Nordisk Renting AB, tel 08-670 98 00 eller 070-314 91 05 Hans Ollongren, Informationsdirektör, SAS AB, tel +46 (8) 797 19 50 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/11/20031111BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/11/20031111BIT00170/wkr0002.pdf