Nordisk Renting förvärvar sex fastigheter från Din Bil för 680 miljoner kronor

Nordisk Renting AB har träffat avtal med Volkswagenägda Din Bil AB om förvärv av sex försäljnings- och serviceanläggningar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund inklusive Din Bils huvudkontor i Södertälje. Samtidigt har långvariga hyresavtal träffats mellan parterna för samtliga fastigheter. Den totala investeringen beräknas uppgå till cirka 680 miljoner kronor.

De aktuella fastigheterna är Din Bils största och mest strategiska anläggningar. En av fastigheterna är en nybyggnation (Lund), medan övriga är nyrenoverade eller under om- och tillbyggnation. ”Din Bil-koncernen är inne i ett mycket offensivt och expansivt skede just nu. Under den kom¬mande femårsperioden kommer vi att investera över en halv miljard kronor i bland annat arbets¬miljö och utvidgning av verksamheten,” säger Claes Forsgårdh, VD för Din Bil Sverige AB. ”En långvarig hyreslösning med Nordisk Renting är ett avgörande steg i denna utveckling. Samarbetet uppfyller dessutom våra högt ställda krav på hur moderna anläggningar ska se ut och drivas.” Din Bil ingår i tyska Volkswagen-koncernen som har över 300 000 medarbetare över hela världen och som omsatte cirka 87 miljarder euro under 2003. Din Bil är största återförsäljare i Sverige av bilmärkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, Porsche, Bentley och Lamborghini. ”Vi är mycket glada över att nu kunna räkna Din Bil bland våra kunder och vi ser dessa förvärv som inledningen på ett långt och nära samarbete, där vi hoppas kunna bidra till en fortsatt positiv utveckling för Din Bil,” säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB. Fastigheterna omfattar totalt 60 000 kvadratmeter och Nordisk Renting tillträder 1 februari 2005. För ytterligare information vänligen kontakta: Reinhold Geijer, VD Nordisk Renting AB, tel +46 (0)8 506 198 01 Claes Forsgårdh, VD Din Bil Sverige AB, tel + 46 (0)8 553 779 73