Ane Brun, Virpi Pahkinen, och Vaginamonologer – nu släpps Nordiskt Forums kulturprogram

Report this content

Fjorton akter är redan klara – och fler tillkommer under våren. Under Nordens största feministiska möte på 20 år kan besökarna ta del av både musik, teater, konst och film.

Nu släpper Nordiskt Forum de första kulturakterna i Nordens mäktigaste jämställdhetsprogram. Bland akterna finns stora namn som musikern Ane Brun och dansaren Virpi Pahkinen, artisterna Cleo & Kristin Amparo med Broke ´N Tipsy som nyligen släppt EP:n Vem e Han och namn som är mindre kända för den nordiska publiken, som komikern Shazia Mirza.

-
Jag är glad att vi har fått till ett brett program med högkvalitativa, spännande inslag av humor, musik, sång, teater och dans och mera därtill. När de här viktiga frågorna diskuteras behövs även konsten och kulturen för att utmana och bekräfta och ge andra perspektiv. Att många skilda kulturuttryck, och att alla nordiska länder är representerade, har varit viktigt när vi lagt till kulturinslagen i programmet. Ambitionen är att konferensdeltagarna på Nordiskt Forum ska få chans att jobba med alla sinnen och hela hjärnan. Det kan kulturen bidra till, Lena Wolmner, kulturproducent på Nordiskt Forum.

Syftet med själva konferensen Nordiskt Forum är att ta pulsen på det jämställdhetspolitiska läget och att mana till handling. FN har inte arrangerat någon världskonferens kring jämställdhet och kvinnors rättigheter på 20 år. Nordiskt Forum är både samtal och debatt, utbildning i att arbeta med jämställdhet och kvinnors rättigheter, litteratur, musik och bio. Ett stort evenemangsområde byggs upp i och runt Malmö Arena och MalmöMässan. Konferensens program och diskussioner grundar sig i FN:s Kvinnokonvention och handlingsplanen från Peking. Målet är att formulera nya konkreta krav, åtaganden och strategier som ska överlämnas till de nordiska regeringarna. Nordiskt Forum Malmö 2014 arrangeras av 200 organisationer ur den nordiska kvinnorörelsen i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.

-       Nordiskt Forum är något helt unikt. Vi är glada för att kunna vara en bred feministisk mötesplats med utrymme för både samtal och diskussioner och scener med olika kulturformer. Ett möte i denna form har aldrig ordnats förut och vi är lika stolta för att kunna presentera viktiga talare som Margot Wallström som tongivande artister som Ane Brun, säger Caroline Matsson, konferensgeneral på Nordiskt Forum.

Fakta:

Var: Konferensen äger rum på Malmö Arena och MalmöMässan.

När: Den 12-15 juni 2014

Hur: För mer information och biljetter www.nf2014.org
Följ @NFM2014 på Twitter
Gilla nordisktforum på Facebook

Färdiga kulturevenemang:

Ane Brun, musiker (SV), Virpi Pahkinen, dansare (SV/FI), Mina vackra ögon, teaterförställning producerad av Blaue Frau (FI), Cleo & Kristin Amparo med Broke ´N Tipsy, musiker (SV), Kriget har inget kvinnligt ansikte, en teaterföreställning producerad av Hedda Krausz Sjögren (SV), Shazia Mirza, stand up-komiker (UK) Vaginamonologer, teaterföreställning med Rudo Chigudo (ZWE), Beatrix & Jenifur från Eat It, humorföreställning producerad av Ruby Rose (SV/USA), Sanne Søndergaard, stand up-komiker (DK), Queendom, musikgrupp (NO), Lay Low, artist (IS), Tantorkestern, musikgrupp (SV), Stockholm Konstsim Herr, dansföreställning (SV), Vegakören, körmusik (SV).

Ett urval av talarna på Nordiskt Forum:

Några av talarna är Gunhild Stordalen, ordförande i norska Stordalen Foundation, Anna Serner (SV), vd Svenska Filminstitutet, Margot Wallström (SV), mångfaldsdirektör på Postkodlotteriet, f.d. första vice ordförande för EU-kommissionen, Vigdís Finnbogadóttir (IS), världens första demokratiskt valda kvinnliga statschef, Islands första kvinnliga president, Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande för LO, Sofi Oksanen, författare, Alexandra Pascalidou, journalist och författare, Claes Borgström, advokat och före detta JämO och Annika Winsth, Nordeas chefsekonom.

För högupplösta bilder och ytterligare information:

Caroline Matsson, konferensgeneral, 072 -853 35 89
caroline.matsson@nf2014.org

Roxana Ortiz, kommunikationsansvarig, 073- 955 45 56
roxana.ortiz@nf2014.org

Nordiskt Forum Malmö 2014 – New Action on Women’s Rights är ett historiskt möte med fokus på kvinnors rättigheter och jämställdhet. 200 organisationer ur den nordiska kvinnorörelsen står som arrangörer. Världskända debattörer, nordiska makthavare, aktivister, företag, kommuner, universitet, organisationer från civila samhället, myndigheter, kulturarbetare och feminister finns på plats i Malmö den 12-15 juni 2014.