Fler och större fondaffärer under januari

Efter en kraftfull inledning av året på många av världens viktigaste börser slogs nya kursrekord i mitten av januari. Därefter har många index dalat något inför den intensiva rapportsäsongen i slutet av månaden. Bland Nordnets svenska fondsparare var snittaffären 16 000 kr, vilket var en ökning med 21 procent jämfört med januari 2013. Antalet kunder som gjorde minst en fondaffär ökade med ca 6 procent och sju av tio affärer utgjordes av fondköp, vilket var en minskning (åtta av tio föregående år). Spararnas goda riskaptit från slutet av 2013 är oförändrat stor under inledningen av 2014 då många av de mest köpta fonderna tillhör de högre riskkategorierna.

- Vinnare igår tar spararna som en garanti för vinnare imorgon. Sparbeteendet känns igen och innebär att många fondsparare köper in sig i marknader eller branscher som redan stigit kraftigt. Detta innebär större risk och högre fallhöjd, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

- Östeuropa och Ryssland är iskallt hos fondspararna. Trots att många av dessa fonder redan fallit kraftigt väljer nu många att försäkra sig om att begränsa nedsidan genom att sälja och ta en förlust. Risken finns naturligtvis att man nu säljer nära en bottennivå eftersom många aktier i Ryssland och länder i Östeuropa värderas till historiskt låga nivåer, påpekar Mårder.

- Genom sina fondaffärer under januari visar spararna att de tror på aktier som tillgångslag för 2014. Det starka fjolåret lockar även till fler och större affärer. Det enda spararna räds är några av de klassiska tillväxtmarknaderna som gått kräftgång under fjolåret, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG DIDNER & GERGE SMÅBOLAG
LANNEBO SMÅBOLAG SKAGEN KONTIKI
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE DIDNER & GERGE AKTIEFOND SV.
SEB BIOTEKNIKFOND HANDELSBANKEN LATINAM. FOND
FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY FOND EAST CAPITAL RYSSLANDSFOND
JPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE EAST CAPITAL ÖSTEUROPAFOND
CARNEGIE GLOBAL HEALTHCARE HANDELSBANKEN AMERIKAFOND
ATLANT STABILITY ROBUR RYSSLANDFOND
UBS EQUITY FUND - BIOTECH ROBUR ÖSTEUROPAFOND
DNB SWEDEN MICRO CAP FUND ABERDEEN ASIA SMALL COMP FUND

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 260 000 svenska konton under januari.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 488,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar: