Fondsparare köper Sverigefonder efter Riksbankens besked

Många av världens viktigaste börser har utvecklats mycket starkt under inledningen av 2015. Stimulanser från ECB och Riksbanken har fått aktiemarknaden att jubla. Trots att allt fler höjer rösten och varnar för en övervärderad börs så syns ännu ingen tendens till avmattning.

Nordnet Banks fondsparares aktivitetsnivå är fortsatt på höga nivåer där köpsidan fortsätter att dominera. Under februari var fondhandeln upp med över 70 procent jämfört med i fjol. Den senaste tidens snabba börsuppgång verkar inte ha skrämt spararna utan tvärtom är riskaptiten fortsatt stor. Det märks framför allt ett stort inflöde i Sverigefonder.

- Riksbankens besked om att sänka till minusränta kombinerat med obligationsköp har eldat på tillgångspriserna på såväl aktier som fastigheter. Detta har fondspararna tagit fasta på och det stora inflödet i Sverigefonder är ett naturligt resultat av att räntesparande blivit om möjligt än mindre attraktivt, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

- Man kan också se att handelsvolymerna i både Indien- och Rysslandsfonder har ökat. I det första fallet finns säkert en förhoppning om en fortsatt rusning och i det andra fallet handlar det mer om spekulation om att marknaden studsar upp från de låga nivåerna efter fjolårets kräftgång, säger Mårder.

- Trots att det dagligen spekuleras om vi har en börsbubbla i media verkar marknaden inte lyssna på det utan fortsätter stadigt uppåt. Vid en sådan här snabb uppgång bör man bli ödmjuk istället för girig och inte alltid jaga den sista kronan i avkastning, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE LANNEBO LIKVIDITET
LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFOND UBS EQUITY FUND – BIOTECH
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE LANNEBO SVERIGE 130/30
CARNEGIE SMÅBOLAGSFOND FIDELITY AMERICA FUND
UBS EQUITY SICAV EUROPEAN OPPORTUNITY CARNEGIE CORPORATE BOND
AMF PENSION AKTIEFOND EUROPA SKAGEN GLOBAL
CARNEGIE INDIENFOND ATLANT STABILITY
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG SPP FÖRETAGSOBLIGATIONSFOND
CARNEGIE SVERIGEFOND FIDELITY PACIFIC FUND
SEB EUROPA SMÅBOLAGSFOND BRUMMER MULTI STRATEGY

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton, under februari och fondurvalet exkluderar Nordnet Banks egna gratisfonder.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 552,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat