Fortsatt fokus på it och telekom bland privatpersoner

Fortsatt fokus på it och telekom bland privatpersoner Privatpersoner fortsatte att visa starkt intresse för it och telekom under oktober månad. 46% av alla avslut som gjordes hos Internetmäklarna var i it- eller telekombolag. Intresset för aktiehandel var fortsatt starkt men antalet avslut minskade med 7% under oktober månad jämfört med september. Antalet personer som gjorde aktieaffärer ökade dock med 18% jämfört med de senaste tre månaderna. "Intresset för aktiemarknaden är fortsatt starkt och framförallt är det it och telekom som är den heta sektorn bland privatpersoner. Även om antalet avslut har minskat under oktober månad ser vi att antalet personer som gjort en aktieaffär har ökat med 18% jämfört med snittet de senaste tre månaderna" säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet. Under oktober månad har värdepappersbelåningen nått rekordnivåer för året. Belåningen ökade med 33% till ca 550 mkr jämfört med snittet under tredje kvartalet som i sig var det kvartal där belåningen legat som högst under året. Privatpersoner ratar Skandia - handeln halverades under oktober Fokuseringen på Ericsson har ökat tillsammans med stigande intresse för ABB. 20% av alla avslut som görs är i Ericsson vilket är en toppnivå under de senaste tre månaderna. Privatpersoner har halverat sin handel i krisdrabbade Skandia. IT- och telekomsektorn har varit fortsatt het i oktober vilket gjort att Boss Media och TeliaSonera har gjort comeback på listan. Även Hennes & Mauritz och Månadens Aktie, Sandvik, kommer in på de mest handlade aktierna i oktober. Switchcore, Maxim, WM Data och SEB A lämnar listan. "Koncentrationen i handeln på 10-i-topp bolagen har minskat ytterligare i oktober jämfört med september. I snitt har 10-i-topp-bolagen representerat mellan 55-65% av alla avslut tidigare i år men i oktober står den för drygt 40% av alla avslut. Att privatpersonernas handel sprids till fler bolag är positivt ur risksynpunkt" säger Jessica Gertun. Internetmäklarnas 10-i-topp-lista Antal avslut Antal avslut oktober september Ericsson B 81 462 78 722 ABB 20 219 14 652 Skandia 16 284 38 006 Sandvik 11 517 1 639 Nokia 11 010 14 645 Nordea 9 842 9 612 Framfab 8 434 21 053 HM B 7 613 5 081 TeliaSonera 7 175 6 115 BossMedia 6 398 2 481 Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under oktober 2003. Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Aktiedirekt, Stocknet och Skandiabanken. Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu . ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00510/wkr0002.pdf

Nordnet är en bank för investeringar och sparande, som finns i hela Norden. Nordnet Bank AB, säte: Stockholm, org.nr 516406-0021www.nordnet.se