Hedgefonder förstaval bland privatpersoner

Hedgefonder förstaval bland privatpersoner Under oktober månad är det återigen hedgefonder som fick det mesta av privatpersoners kapitalinflöden på Nordnets fondtorg. Nu är ca 25% av kundernas totala fondvärde investerat i hedgefonder. Det visar statistik som Nordnet har tagit fram över fondhandeln i oktober månad. Rysslandsoptimismen håller i sig och vi ser att tre av 10-i-topp-listans fonder investerar i Ryssland. "Ryssland har under månaden varit oerhört turbulent och kunderna har varit mycket aktiva att köpa och sälja dessa fonder" säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet. "När privatpersoner kan välja mellan flera olika förvaltare ser vi som tidigare att det är de framgångsrika nischförvaltarnas fonder och inte storbankernas fonder som drar till sig det största intresset", säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet. 10 mest handlade fonderna under oktober 2003 1. Lynx (hedgefond) 2. Lannebo Sverige 3. East Capital Ryssland 4. ODIN Sverige 5. Tanglin (hedgefond) 6. Alfred Berg Russia 7. HQ Rysslandsfond 8. Fidelity European Growth Fund 9. Gustavia Balkan 10. Kaupting Kina fond Nordnets mest handlade fonder under oktober 2003 Källa: Nordnet För ytterligare information kontakta: Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu . ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00520/wkr0002.pdf

Nordnet är en bank för investeringar och sparande, som finns i hela Norden. Nordnet Bank AB, säte: Stockholm, org.nr 516406-0021www.nordnet.se