Ingen oljeskräck bland aktiesparare

Stockholmsbörsen steg med en dryg procent under december 2014 tillsammans med den amerikanska marknaden. I Europa var däremot de flesta aktiemarknader vikande under årets sista månad. Omsättningen på Stockholmsbörsen var den högsta för en decembermånad sedan 2011 och flera av börsens storbolag slog nya kursrekord.

Aktieomsättningen bland de svenska privatspararna hos Nordnet Bank minskade med nästan tio procent jämfört med månaden innan och en minskning om tre procent jämfört med året innan. För andra månaden i rad så nettosålde spararna aktier, om än med liten marginal. Flest köp noterades i TeliaSonera, Africa Oil och SSAB A medan Volvo B, Ericsson B och H&M B dominerar säljtoppen.

- Folkaktien Ericsson B har haft ett bra år på börsen och noterat högsta nivån på tre och ett halvt år men spararna fortsätter att svika aktien. Under 2014 är aktien den mest sålda bland privatspararna, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

- Oljeprisraset har fått många bolag inom oljesektorn att tappa mer än hälften av sitt börsvärde. Spararna tror på överreaktion och har därför köpt både svenska och utländska oljeaktier. Det behöver inte vara en dålig strategi men det riskerna är höga och därför måste man vara beredd att vara långsiktig, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
TELIASONERA VOLVO B
AFRICA OIL ERICSSON B
SSAB A HENNES & MAURITZ B
NORDEA ELEKTA B
STATOIL SKF B
RATOS B MEDA A
SWEDBANK LUNDIN MINING
SAAB B INDUSTRIVÄRDEN C
TETHYS OIL SCA B
BETSSON B ABB

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 265 000 svenska konton under december.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se
#sparpodden: http://www.nordnet.se/sparpodden

Nordnet is a Nordic online bank with about 533,300 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat