Investmentbolag i särklass hos privatspararna

Augusti blev en stark månad på Stockholmsbörsen där privatspararna i hög grad valde att köpa investmentbolag och sälja spelbolag.

Oro för Italien, Turkiet och ett begynnande handelskrig kunde inte rubba en fortsatt stark börs i augusti. Med bland annat banker som draglok hade Stockholmsbörsen en stark utveckling under månaden.

Det har under månaden varit mycket nyheter som traditionellt påverkar aktiemarknaden men börsen har visat sig vara urstark tack vare bra bolagsrapporter och en svag krona, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

De tre mest köpta aktierna under månaden var investmentbolag. En fortsättning på det starka intresse för investmentbolag som märkts under året.

Investmentbolagen lockar med riskspridning och är ett bra val för många men man får inte glömma att det trots allt finns risker i många investmentbolag´. Exempelvis Kinnevik är ett bolag som kan bjuda på rejäla nedgångar och omställningen till ett digitalt fokus har inte direkt sänkt risken i bolaget, säger Joakim Bornold.

Under månaden var det många sparare som tryckte på säljknappen i flertalet spelbolag.

Spelbolagen har länge varit spararfavoriter men det finns stora risker i många bolag då lagstiftningen på sina håll är oklar och konkurrensen blir allt hårdare. Nu ser vi också att många väljer att kliva av. Om det är tillfälligt eller inte återstår att se, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i augusti hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Kinnevik   MTG
Latour   Betsson
Investor  Evolution Gaming
Catena Media  Veoneer
Castellum  Kindred Group
ICA Gruppen  Epiroc
Industrivärden  Enquest
Clas Ohlson  Tobii
Paradox Interactive  Essity
Nibe  Cellavision

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post: Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.