Låga räntan fortsätter att skapa börsjubel

Under november har de långa räntorna i Sverige fortsatt falla medan vi ses en stabilisering för den korta räntan som rört sig sidledes. Marknaden kalkylerar med att Riksbanken höjer reporäntan senare än första kvartalet 2016. På aktiemarknaden är de låga räntorna en katalysator för fortsatt uppgång och under november har Stockholmsbörsen hittills stigit med nästan fyra procent.

Bland de svenska fondspararna hos Nordnet Bank dämpades handeln i förhållande till de två handelsintensiva månaderna dessförinnan. Handelsvolymen i fonder var ner 40 procent jämfört med oktober men upp 42 procent jämfört med november 2013. Spararna nettoköpte fonder under månaden och dubbelt så många gjorde köpaffärer jämfört med säljaffärer.

Bland köpen dominerar aktiefonder med inriktning mot USA, bioteknik, hälsovård och Indien. På säljsidan återfinns många olika typer av räntefonder men.

- Lugnet har åter lagt sig över marknaden och spararna fyller på med mer risk i portföljen. Så länge räntemarknaden fortsätter bjuda på urusel ränta så lär pengar fortsätta flöda från kreditmarknaden över till aktiemarknaden. Man ska däremot vara vaksam på att trenden snabbt kan vänta om räntan oväntat börjar stiga. Dagens höga värdering av börsen baseras på en låg kostnad för pengar, inte att bolagen levererar starka vinster, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

- Mycket av fondkapitalet rör sig utanför Sveriges gränser vilket kan vara en signal om att spararna tror på fortsatt försvagning av kronan. Sedan botten i mars har US-dollarn stärkts med 17 procent mot kronan vilket naturligtvis innebär bingo för alla som haft USA-fonder. Men kronan har även försvagats mot flera andra världsvalutor under samma period, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SPP AKTIEFOND USA SPILTAN HÖGRÄNTEFOND
SEB BIOTEKNIKFOND SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE
UBS EQUITY FUND - BIOTECH PARVEST GLOBAL BOND CLASSIC
JPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE CARNEGIE CORPORATE BOND
CARNEGIE SMÅBOLAGSFOND SKAGEN KONTIKI
DNB FUND INDIA SKAGEN GLOBAL
CARNEGIE INDIENFOND CATELLA NORDIC CORPORATE BOND FLEX
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG LHV PERSIAN GULF FUND
SEB LÄKEMEDELSFOND CARNEGIE STRATEGIFOND A
TUNDRA PAKISTANFOND AMF PENSION RÄNTEFOND MIX

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 265 000 svenska konton under november och fondurvalet exkluderar Nordnet Banks fyra egna gratisfonder.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 533,300 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar: