Minskad aktivitet under november för Internetmäklarna

Under november gjorde Internetmäklarna ca 436 000 avslut på Stockholmsbörsen (429 000 i oktober), vilket motsvarar en andel om ca 27% av totalt antal avslut. I genomsnitt motsvarade det 19 850 avslut per börsdag (20 437 i oktober) vilket var en nedgång med 2,9%.

Antal avslut i november var drygt 5% fler än antal avslut i november 2003. Värdepappersbelåningen hos Nordnet ökade med hela 159% jämfört med november föregående år och uppgick till 1,4 mdr kr. ”Privatpersonerna har de senaste tre månaderna varit relativt aktiva och gjort fler affärer jämfört med under sommaren. Företagens goda vinster är säkert en bidragande orsak till börsintresset trots dollaroro och det höga oljepriset, ” säger Jessica Gertun, chef för kundkommunikation på Nordnet. Ericsson i topp som den mest handlade aktien Ericsson fortsatte att ligga i topp. Däremot minskade faktiskt koncentrationen av handeln till Ericsson och övriga 10-i-topp aktier. Endast 31% av alla avslut som gjordes av Internetmäklarna var i de bolag som låg på 10-i-topp listan (38% i oktober). Den näst mest handlade aktien var Skandia följd av TeliaSonera och Astra Zeneca. ”Det fjärde kvartalet är historiskt sett ett mycket aktivt kvartal och jag förväntar mig att det under december kommer att julhandlas en hel del på börsen. Inte minst p.g.a. att Nordnets Julkalender traditionsenligt skall stimulera julhandeln,” säger Jessica Gertun. Internetmäklarnas 10-i-topp-lista Antal avslut november november Ericsson B 48 879 Skandia 16 327 TeliaSonera 11 088 Astra Zeneca 10 851 Lundin Petroleum 10 184 Assa Abloy B 8 560 ABB 8 460 WM B 7 166 Tele2 B 7 099 SKF B 6 779 Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under november 2004. Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Aktiedirekt och Skandiabanken. Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Jessica Gertun, chef kundkommunikation, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se, Eurotrade www.eurotrade.lu och www.stocknet.de.

Nordnet är en bank för investeringar och sparande, som finns i hela Norden. Nordnet Bank AB, säte: Stockholm, org.nr 516406-0021www.nordnet.se