Nordnet lanserar sin fjärde avgiftsfria fond i Norden: Superfonden Sverige

Nätbanken Nordnet lanserar nu sin första avgiftsfria Sverigefond. Nyligen lanserade Nordnet även de första avgiftsfria fonderna i Danmark, Norge och Finland under samlingsnamnet Superfonderna. Fonderna har blivit en stor succé och samtliga följer lokala aktieindex och kan handlas i Sverige.

I och med lanseringen av den svenska Superfonden innebär det att svenska sparare nu erbjuds gratis fondsparande i fyra länder. Nordnets existerande fond Nordnet Aktieindex Sverige kommer under morgondagen att omvandlas till Superfonden Sverige som följer indexet OMXSBGI, som är ett brett index med drygt 70 aktier. Skillnaderna för de ca 10 000 kunder som idag har innehav i Nordnet Aktieindex Sverige är att fonden blir gratis, ändrar namn, byter index och har en maxinsättning på 100 000 kr per dag.

- Vi har lyssnat på våra kunders önskemål och lanserar därför en gratisfond i Sverige, och dessutom de första avgiftsfria fonderna i våra grannländer. Det känns roligt att vara först ut att kunna erbjuda svenska kunder möjligheten att fondspara avgiftsfritt både i Sverige och i tre andra länder och därigenom även erbjuda en valutaexponering, säger Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet.

- Våra kunder blir mer och mer intresserade av handel i utlandet och därför känns det glädjande att kunna erbjuda en produkt som gör det lättare att utforska nya marknader och få tillgång till ett brett fondsparande där kapitalet inte riskerar att ätas upp av avgifter, säger Eva Trouin.

Superfonderna erbjuds endast hos Nordnet och är avgiftsfria för kunder, Nordnet täcker alla kostnader som uppstår i samband med förvaltningen av fonderna. Nordnet tjänar ingenting på produkten, utan ser det som en marknadsföringsprodukt med förhoppning att locka nya kunder.

Superfonderna i Danmark, Finland och Norge lanserades alla under juni och redan har drygt 9 000 kundkonton innehav i fonderna. Samtliga följer lokala aktieindex, den danska fonden följer OMXC20Cap, den finska fonden följer OMXH25 och den norska fonden följer OBX. Fonderna handlas i lokal valuta (DKK, Euro och NOK) och Nordnet växlar automatiskt åt kunderna. När växling sker automatiskt är skillnaden mellan köp- och säljkurs (spreaden) 0,5 procent. Läs mer om fondhandel på utländska börser.

Fondförvaltare är Öhman Fonder. För mer information om Superfonderna, se:
nordnet.se/superfonderna

För mer information, kontakta:
Tel. 0705-77 38 04,
eva.trouin@nordnet.se

Att spara i fonder innebär alltid en risk. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Vi rekommenderar att du läser fondens faktablad och informationsbroschyr innan du köper andelar i en fond. Faktablad och informationsbroschyr hittar du på nordnet.se/superfonderna

För mer information, kontakta:
Tel. 070-577 38 04, eva.trouin@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 516,100 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat