Nordnets podcast Sparpodden är Sveriges största företagspodd

Nätbanken Nordnet lanserade sin podcast Sparpodden i September i år. Programledarna innovationschef Jan Dinkelspiel och sparekonom Günther Mårder hade som mål att utbilda svenska sparare och nå 10 000 lyssnare efter tionde avsnittet, annars skulle den läggas ner. Nu har målet nåtts och Sparpodden blir permanent.

Det tionde avsnittet spelades in live inför en publik bestående av 300 sparintresserade på Hamburger Börs den 26 november. Alla avsnitt har distribuerats via iTunes, Spotify och Soundcloud och när siffrorna nu sammanställs framgår det att målet har nåtts – det senaste avsnittet nådde 10 236 lyssnare.

-Som nätbank och prispressare saknar vi helt motsvarighet till storbankernas marknadsföringsbudgetar. Därför krävdes det nya effektiva grepp för att nå och aktivera spararna. Podcasts är kostnadseffektivt och bevisligen en perfekt kanal för att utbilda och underhålla sparintresserade, säger Jan Dinkelspiel, innovationschef på Nordnet.

-Vi hade höga förhoppningar om att Sparpodden skulle bli en succé, och det är kul att vi överträffat vårt mål! Det bästa är ändå interaktiviteten, innehållet i Sparpodden styrs helt av lyssnarna då vi utgår ifrån deras önskemål och frågor, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet.

Podcasten berör frågor inom ekonomi, investeringar och sparande både högt och brett. Ett uppskattat inslag har varit när lyssnare delat med sig av sin privatekonomiska situation och fått tips och råd. Dessutom har både Jan och Günther öppet redovisat sina personliga sparstrategier och innehållet i sina egna aktie- och fondportföljer, som finns tillgängliga för full insyn på Shareville.se.

Samtliga 10 avsnitt finns samlade på http://www.nordnet.se/sparpodden

För mer information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, tel. 070-436 21 44
gunther.marder@nordnet.se
Twitter: @gunthermarder

Jan Dinkelspiel, Innovationschef Nordnet, tel. 08-506 332 75
jan.dinkelspiel@nordnet.se
Twitter: @JanNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 483,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat

Podcasts är kostnadseffektivt och bevisligen en perfekt kanal för att utbilda och underhålla sparintresserade.
Jan Dinkelspiel, innovationschef på Nordnet
Det bästa är ändå interaktiviteten, innehållet i Sparpodden styrs helt av lyssnarna då vi utgår ifrån deras önskemål och frågor.
Günther Mårder, sparekonom på Nordnet