Riskaptiten är på topp bland privatsparare

Inledningen av börsåret 2015 har varit den starkaste som vi upplevt senaste 24 åren. Kurser har klättrat med i snitt cirka 15 procent på Stockholmsbörsen. En fortsatt hög riskaptit i kombination med fortsatt överraskande expansiv penningpolitik från Riksbanken är främsta förklaringarna. Utöver detta märks också ett större intresse för svenska aktier bland internationella pensions- och fondförvaltare som efter kronans försvagning uppfattar svenska aktiemarknaden som attraktiv.

Aktieomsättningen bland Nordnet Banks svenska privatkunder var i februari på samma höga nivåer som månaden innan. Jämför med föregående år är omsättningen upp med cirka 10 procent. På köpsidan var det flest nettoköp i Telia Sonera, ASSA ABLOY och Africa Oil. Medan Volvo, Axis och Sandvik dominerar i säljtoppen.

- Privatspararnas agerande ger ingen signal om rädsla för fortsättningen. Som sparare bör man nu vara medveten om att riskerna stigit i takt med uppgången. Även om man inte planerar att minska andelen aktier kan det finnas goda skäl att balansera om i portföljen. Efter snabba uppgångar tenderar enskilda aktier att utgöra en allt för stor del av den totala portföljen, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

- Spararna verkar ha låg tilltro till den svenska industrin trots att denna exporttunga sektor i de flesta fall gynnas av den svagare kronan. Valutans påverkan på affären är ofta en faktor som underskattas av marknaden, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
TELIASONERA VOLVO B
ASSA ABLOY B AXIS
AFRICA OIL SANDVIK
ICA GRUPPEN BOLIDEN
AUTOLIV INC NOKIA OYJ
HANDELSBANKEN A SSAB A
TELE2 B LUNDIN MINING
AXFOOD ABB LTD
ROTTNEROS ERICSSON B
BIOVITRUM LUNDIN PETROLEUM

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under februari.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 552,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat

Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank
Valutans påverkan på affären är ofta en faktor som underskattas av marknaden