Sociala nätverket Shareville ska få fler svenskar att börja spara

Nya siffror visar att nästan var femte svensk idag avstår från ett privat sparande, på grund av bristande kunskap vad gäller fonder och aktier. Med lanseringen av det sociala nätverket Shareville erbjuder Nordnet svenskarna ett nytt och revolutionerande sätt att investera. Genom att lära och inspireras av andra hoppas Nordnet att fler svenskar ska ta sparandet i egna händer.

Idag handlar sparandet mycket om dialogen mellan bank och kund, men i själva verket visar nya siffror från Nordnet att majoriteten av svenskarna helst tar investeringsråd från vänner och familj (54 procent). Endast 17 procent rådfrågar hellre sin bankrådgivare, och 45 procent av svenskarna medger att de inte litar fullt ut på sin bankman.

I undersökningen syns samtidigt en trend i hur tidsbrist och okunskap gör att svenskarna inte sparar lika mycket som de annars säger att de skulle göra. Majoriteten av svenskarna (55 procent) säger att det som hindrar dem från att spara lika mycket som de skulle vilja, är den tid som krävs för kontakt med bankrådgivaren. Lika många säger att om de haft bättre kunskap kring sparande hade de föredragit att hantera sitt sparande på egen hand. 1 av 5 svenskar (19,1 procent) skäms idag över sin bristande kunskap vad gäller sitt sparande och tycker det är pinsamt att fråga om råd. Det resulterar i att de inte sparar så mycket som de skulle vilja.

Närmare 6 av 10 svenskar (57 procent) menar att de skulle kunna tänka sig att ta råd och inspiration rörande investeringar från duktiga investerare istället för sin bankrådgivare. Närmare 7 av 10 (67 procent) tror också att de skulle klara av att göra det själva, genom att se hur andra gör.

- Med lanseringen av nya Shareville tar vi ett stort steg framåt. Vi vet att många vill spara, men att det finns en rädsla för att ta fel investeringsbeslut. Med Shareville skapas en helt transparent plattform där vi kan följa andra sparare i realtid, se vilka som är duktiga och varför de har varit framgångsrika. Genom att ta låta sig utbildas och inspireras av andra duktiga sparare skapar vi förutsättningar för fler att våga ta kontroll över sitt eget sparande, säger Jan Dinkelspiel, innovationschef på Nordnet.

43 procent av svenskarna uppger att de har mellan 1-50 personer i sitt sociala nätverk som de är nyfikna på hur de sköter sina investeringsportföljer.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under februari 2014 i Norge, Sverige, Finland och Danmark. I Sverige deltog 1015 respondenter i åldrarna 18 - 65 i undersökningen.

Om Shareville
Shareville är ett socialt investeringsnätverk som gör det möjligt för nordiska sparare att följa och inspireras av varandras handel i realtid. Nordnet köpte majoriteten av Shareville 2013. Som en följd av samarbetet kan Nordnets 400 000 nordiska kunder ta del av varandras portföljer och kunskap. Läs mer och gå med: www.Shareville.se

För mer information, kontakta:
Jan Dinkelspiel, Innovationschef Nordnet Bank, tel. 0735-31 13 33
E-mail: jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 523,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat

Med Shareville skapas en helt transparent plattform där vi kan följa andra sparare i realtid, se vilka som är duktiga och varför de har varit framgångrika.
Jan Dinkelspiel, Innovationschef Nordnet Bank