Telia får tummen upp av privatspararna

Bra marknadsstatistik följt av riktigt starka kvartalsrapporter gav bränsle till en börs lika het som sommaren i juli. Det blev en rejäl uppgång på börsen under månaden även om enskilda bolag upplevde stora svängningar. Telia blev månadens favorit bland privatspararna.

Bland Nordnets privatsparare var det mycket handel i bolag med stora rörelser i och bolag som upplevde stora tapp i aktiekursen under rapportdagen kom högt upp på köplistan.

Det blev stora kursrörelser i många bolag under rapportperioden vilket vi ofta ser under sommaren då den lugna handeln kan göra kursrörelserna stora. Något som många av spararna försökte utnyttja, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

En av de stora nyheterna under månaden var Telias köp av Bonnier Broadcasting inklusive Tv4. Telia var även högst upp på köplistan i juli.

Jag delar spararnas entusiasm. Min tro på att det är rätt steg för Telia ökar allt mer och jag tror att det kan bli ett köp som skapar värde för aktieägarna framöver, säger Joakim Bornold.

I efterdyningarna av köpet har det spekulerats i att svenska staten skulle kunna hindra transaktionen av konkurrensskäl.

Att den svenska staten skulle gå in och blockera köpet ser jag som osannolikt. Telia måste kunna ta affärsmässiga beslut utan att en huvudägare blockerar dem av politiska skäl. Det enda alternativet är att svenska staten lämnar som storägare i Telia, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i juli hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Telia Company   Capio
Kinnevik   Tele2
Investor  Kappahl
Husqvarna  Mekonomen
Latour   Novo Nordisk
NCC   Axfood
BillerudKorsnäs   Skistar
BioArctic   MQ Holding
Industrivärlden  Fast Partner
Kindred Group   Karo Pharma

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post: Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.