c/o Gerd vinner på ekologisk skönhet

I Jokkmokk finns ett unikt företag inom skönhetsbranschen, c/o Gerd. Det är ett växande företag med fokus på ekologiska produkter, baserade på råvaror från naturen. Deras produkter möter en allt större efterfrågan. Visionen är att bli ett internationellt företag i världsklass på den ekologiska marknaden inom hudvård och kosmetik. Nu investerar de för att möta den ökade efterfrågan. Norrlandsfonden medverkar som en av finansiärerna i satsningen.

Grundarna och huvudägarna till Jokkmokksföretaget c/o Gerd är syskonen Johan Wiklund och Anna-Lena Wiklund Rippert. De har båda en bred kompetens inom skönhetsindustrin. Efter många år som både anställda och företagare inom skönhetssektorn, både i Sverige och internationellt, tröttnade båda på alla konstgjorda kemiska preparat som de mötte ute på marknaden. Nu har de ett växande företag med unika produkter som möter en allt större efterfrågan. Visionen är att bli ett internationellt företag i världsklass på den ekologiska marknaden inom hudvård och kosmetik.

-         Idén till vårt företag började spira redan 2008 när vi insåg vilken fantastisk möjlighet vi har här i norrbotten. Att kunna ta tillvara naturens råvaror för att tillverka skönhetsprodukter som är vänliga mot både människan och det ekologiska kretsloppet, säger Johan Wiklund.

Det som gör c/o Gerd unikt är deras totala fokus på ekologiska produkter, baserade på råvaror från naturen. Företagsnamnet är en hyllning till deras mamma, Gerd, som också jobbar i företaget. Det är hon som har inspirerat de båda syskonen att använda råvaror från naturen, som exempelvis bär och torkade växtdelar. Det blir inte sämre av att produkterna som idag omfattar hudkrämer, schampoo, massageoljor och mycket annat är prisbelönta och hyllade av både professionella aktörer inom skönhetsbranschen och av kunder. Produkterna säljs till skönhetssalonger och spa, men även via egen webbshop och fabriksbutik i Jokkmokk. En viss del av produkterna går på export till framförallt Belgien och Japan.

-         Produkterna har varit på marknaden några år och efterfrågan växer, vilket känns mycket bra. Mycket av det vi gör bekräftas också genom senaste forskningen. Exempelvis att mängden av nyttiga ämnen i lingon och blåbär är större än man hittills trott, säger Anna-Lena Wiklund Rippert.

Nu investerar företaget i maskinparken och i marknadssatsningar. Tillsammans med nya ägare, varav Partnerinvest Norr AB är en av dem, går c/o Gerd den ökade efterfrågan tillmötes. Norrlandsfonden medverkar som en lånefinansiär i satsningen.

VD Johan Wiklund eller Anna-Lena Wiklund Rippert, tel: 0971-126 05

Eller

Per Nilsson, Norrlandsfonden, tel: 070-668 42 68

Norrlandsfonden är en stiftelse med uppgift att främja utvecklingen i expansiva företag i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg, som verkar på mer än en lokal marknad. Våra kunder finns i alla branscher, från traditionell tillverkande industri och besöksnäring till IT- och bioteknikföretag. Vi är särskilt intresserade av företag som investerar i ny teknik eller i nya affärsområden med goda tillväxtmöjligheter. Vi erbjuder flexibla topplån för nyetablering, utveckling och expansion. Med olika låneformer, garantier eller borgensåtaganden kan vi skräddarsy och komplettera finansieringen på toppen av företagets egen kapitalinsats och bankfinansiering. Norrlandsfonden har huvudkontoret i Luleå och ett kontor i Sundsvall. Genom våra kundansvariga företagsanalytiker finns vi representerade i hela den norrländska geografin.

Taggar: