LKAB - Ett lokomotiv för hela Sverige

Jag deltog nyligen i LKABs årsstämma och kunde tillsammans med 200 andra deltagare njuta av en välarrangerad tillställning av ett bolag med gott självförtroende. LKAB släppte samma dag delårsrapporten för första kvartalet 2012 och det är bara att konstatera att ett lysande 2011 ser ut att följas av ett ännu bättre 2012. VD Lars-Erik Aaro redovisade offensiva framtidsplaner innefattande 40% volymökning fram till 2015. Efterfrågan finns men ännu inte de miljötillstånd som krävs. Onekligen en frustrerande situation för ett företag som är berett till långtgående åtaganden på miljöområdet,  bara ansvariga myndigheter kan sätta ned foten. Vare sig Malmfälten eller Sverige har råd att inte låta LKAB utnyttja det ”window of opportunities” som dagens marknad ger järnmalmsproducenter.

Lars-Olov Söderström

Om oss

Norrlandsfonden är en stiftelse med uppgift att främja utvecklingen i företag i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg med tillväxtambitioner. Våra kunder finns i nästan alla branscher, från tillverkande industri och besöksnäring till IT- och bioteknikföretag. Vi är särskilt intresserade av företag som investerar i ny teknik eller i nya affärsområden med goda tillväxtmöjligheter. Vi erbjuder flexibla topplån för nyetablering, utveckling och expansion. Med olika låneformer, garantier eller borgensåtaganden kan vi skräddarsy och komplettera finansieringen på toppen av företagets egen kapitalinsats och bankfinansiering. Varje år lånar vi ut cirka 250 miljoner kronor som ger möjlighet till offensiva och framåtsyftande investeringar och hjälper både företag och människor att växa. Norrlandsfonden är en fristående aktör, men har ett nära samarbete med banker, riskkapitalbolag, revisorer, länsstyrelser, kommunala näringslivsbolag och andra intressenter som verkar för ett livskraftigt och expansivt norrländskt näringsliv. Vi är stolta över att bidra till att hela Norrland växer och blir ännu starkare.