2016 synliggjorde behovet av nya investeringar

Report this content

- Två viktiga händelser kännetecknar 2016. För det första firade vi 90 års jubileum och för det andra fick vi styrelsens uppdrag att utreda hur vi på bästa sätt säkerställer leverans av hälsosamt dricksvatten till våra ägarkommuner även i framtiden.

Så summerar Norrvattens VD, Johanna Lindgren, 2016.

Norra Storstockholm växer så det knakar. En förutsättning för att klara tillväxten är att det finns säker tillgång på hälsosamt dricksvatten. Norrvattens styrelse har därför gett förvaltningen i uppdrag att utreda alternativ för framtida vattenproduktion.

- Vi behöver bygga både kapacitet och kvalitet, förtydligar Johanna. Det innebär ytterligare skydd för mikrobiologiska och kemiska föroreningar. Dessutom måste vi öka produktionen av dricksvatten.

De senaste 40 åren har Norrvatten haft en relativt stabil och jämn vattenproduktion, trots att befolkningen har ökat med 40 procent. Först nu börjar befolkningsökningen ge genomslag i förbrukningen. Görvälnverket har idag en maxkapacitet på 200 000 kubikmeter per dygn, ett tak som förväntas vara nått redan år 2021. Redan då måste processen ha effektiviserats. Men uppdraget från styrelsen är att bygga kapacitet för år 2060.

- Vi befinner oss i samma situation som för 90 år sedan när tre framsynta beslutsfattare bestämde sig för att bygga ett gemensamt vattenverk på Skeftingeholmen i Mälaren, fortsätter Johanna. Det är återigen dags att planera för kommande generation.

Under 2016 färdigställde Norrvatten stora del ar av den strategiska plan som pekar ut riktningen för de närmaste 10 åren. I planen betonas vikten av att ha miljö i fokus, vilket bland annat innebär att Norrvatten ska driva ett aktivt uppströmsarbete för att skydda Mälaren. Under året beslutades även att Norrvatten, tillsammans med Upplands Väsby, Solna, Sigtuna och Sollentuna skulle bilda Norra Stockholmsåsens Grundvattenråd. Syftet med rådet är att ta ett gemensamt ansvar för grundvattnet.

För mer information kontakta;

Johanna Lindgren, VD Norrvatten, tfn 08 – 672 37 02