Freshworks säkrar investeringar på 100 miljoner USD med Accel Partners och Sequoia i spetsen

Report this content

Med en ny CFO på plats säkrar företaget den största finansieringsrundan hittills för att främja tillväxt och geografisk utvidgning

Stockholm, den 31 juli 2018 Freshworks, ett världsledande företag inom programvara för kundengagemang, har idag meddelat att de säkrat 100 miljoner USD i finansiering och anlitat den före detta Vice President of Finance & Treasury för AppDynamics, Suresh Seshadri, som sin nya Chief Financial Officer.Den senaste finansieringsrundan leds gemensamt av Sequoia och Accel Partners, med medverkan av CapitalG, och gör att Freshworks totala summa av anskaffat kapital nu uppgår till 250 miljoner USD. Kontanttillskottet kommer att användas för att utvidga Freshworks globala tillväxt ytterligare, liksom för att göra fortsatta investeringar i deras integrerade SaaS-plattform.

Freshworks tillhandahåller SaaS-lösningar till företag av alla storlekar för att göra det enklare för support-, försäljnings- och marknadsföringspersonal att kommunicera effektivt med kunder för att därmed kunna tillhandahålla bättre service och underlätta samarbetet med andra medarbetare för att lösa kundrelaterade frågor.I dagsläget använder sig över 150 000 företag världen över av Freshworks, däribland NHS, Honda, Rightmove, Hugo Boss, Citizens Advice, Toshiba och Cisco.Freshworks har sitt säte i San Bruno, Kalifornien och har kontor i Indien, Storbritannien, Tyskland och Australien.

”När vi grundade Freshworks 2010 var vi ett enproduktsföretag med målet att erbjuda en bättre och mer användarvänlig programvara för kundtjänst än vad som fanns på marknaden. Sedan dess har vårt företag växt till att ha årliga återkommande intäkter på 100 miljoner USD och vi har byggt upp en hel SaaS-plattform där alla våra produkter, som Freshsales, Freshdesk och Freshservice, fungerar tillsammans sömlöst utan att behöva ytterligare integreringsresurser eller konsulter för att få mjukvaran att fungera”, förklarar Girish Mathrubootham, Freshworks medgrundare och CEO. ”Med Suresh vid rodret för att leda vår finansiella förvaltning och strategi mot fri kassaflödesbalans och med vår senaste, och förmodligen sista, privata finansieringsrunda på plats tror vi att vi har en unik möjlighet att locka till oss kunder från hela världen som känt sig svikna av traditionella lösningar."

“Dagens marknad för företagsmjukvara präglas av icke flexibla och dyra lösningar”, säger  Sameer Gandhi, partner på Accel. “Freshworks har byggt den en modern, flexibel och kostnadseffektiv plattform för customer engagement som på ett utmärkt sätt möter de behov som företag av olika storlekar har. Vi är övertygade om att Freshworks har rätt approach för att hjälpa företag att nå framtida framgångar.”

”Sequoia finansierade Freshworks för första gången 2016 och tvekade inte en sekund att öka investeringen” berättar Mohit Bhatnagar, VD för Sequoia Capital India Advisors. ”Girish och hans team har arbetat obevekligt för att göra Freshworks till ett världsledande SaaS-företag från Indien – ett verkligt globalt företag med kunder i över 127 länder. Investeringen stärker Sequoias princip om att vara en långsiktig affärspartner till grundare och stödja dem under varje steg i företagets tillväxt.”

”Freshworks har ridit på en otrolig tillväxtsvåg”, säger Suresh Seshadri, företagets nya CFO, som tidigare hjälpt AppDynamics att förbereda sig inför deras IPO, innan de köptes upp av Cisco 2017. ”Att kliva in för att arbeta med Girish och resten av ledningsgruppen är en fantastisk möjlighet och jag är säker på att vi befinner oss i ett bra läge för att uppnå nästa fas i Freshworks expansion.”

Sedan den sista finansieringsrundan har Freshworks gjort ett flertal teknikförvärv för att ytterligare stärka sitt produkterbjudande. Flera av dessa tekniklösningar ingick i det nyligen annonserademolnpaketet Freshworks 360, som sammanför försäljnings-, marknadsförings- och supportapplikationer för att tillhandahålla användare med en heltäckande och lättanvänd kundengagemangsupplevelse.

Om Freshworks

Freshworks tillhandahåller SaaS-lösningar till företag av alla storlekar som gör det enkelt för support-, försäljnings- och marknadsföringspersonal att kommunicera effektivt med kunder och därmed kunna tillhandahålla bättre service och underlätta samarbetet med andra medarbetare för att lösa kundrelaterade frågor.Företagets produkter inkluderar Freshdesk, Freshservice, Freshsales, Freshcaller, Freshteam, Freshchat och Freshmarketer. Freshworks Inc. grundades i oktober 2010 och backas upp av Accel, Tiger Global Management, CapitalG och Sequoia Capital India. Freshworks har sitt säte i San Bruno, Kalifornien och globala kontor i Indien, Storbritannien, Australien och Tyskland. Företagets molnbaserade svit används av över 150 000 företag över hela världen, däribland NHS, Honda, Rightmove, Hugo Boss, Citizens Advice, Toshiba och Cisco.