Ledande möbelföretag effektiviserar sina globala leveranser med NICE RPA-teknik

Med hjälp av NICE lösning har möbelföretaget eliminerat 100 procent av orderinmatningsfelen och sparat 5 000 arbetstimmar på manuella processer, samtidigt som kundupplevelsen har förbättrats dramatiskt.

Stockholm, 15 december 2017 – Programvaruföretaget NICE (Nasdaq: NICE) meddelar att ett av världens största möbel- och heminredningsföretag, med hundratals butiker världen över, har implementerat NICE RPA-lösning (Robotic Process Automation) för att hantera order- och leveransprocesserna inom hela den globala verksamheten. Här ingår bland annat automatisering av 60 olika front- och backoffice-processer. Med hjälp av denna centraliserade automatiseringslösning har företaget eliminerat samtliga datainmatningsfel, reducerat orderbehandlingstiden och förbättrat servicen inom hela den globala verksamheten.

NICE RPA-lösning kontrollerar självständigt om det finns kundorder, inklusive beställningar av tredjepartsvaror, genererar etiketter och schemalägger leveranser för 150 000 order per år. När det behövs används övervakad automatisering där robotar förser kundtjänstmedarbetarna med realtidsinformation om tillgängliga tider i leveransschemat, baserat på region och typ av vara. Vid leveransfel samarbetar robotarna återigen med kundtjänstens medarbetare för att följa upp felet genom att ge dem tillgång till kundens kontaktinformation och nya leveransmöjligheter. Genom att ta över bearbetningen av leveransfel och samordningen med transportföretag världen över har NICE RPA-lösning gett en besparing på över 5 000 mänskliga arbetstimmar per år.

I och med att möbeljätten nu erbjuder samma snabba, enhetliga leveransservice i en rad olika situationer och geografiska områden har kundupplevelsen förbättrats avsevärt, särskilt för det växande antalet online-kunder. RPA-lösningen från NICE har inte bara effektiviserat kundtjänsten utan också fått medarbetarna att trivas bättre och känna ett större engagemang: de har blivit av med rutinuppgifterna och kan ägna sig åt mer meningsfullt arbete.

Möbelföretaget har 135 000 anställda och 775 miljoner kundbesök årligen, vilket innebär att avkastningen på NICE lösning varit avsevärd. Den smidiga och effektiva implementeringen av det globala automatiseringsprojektet uppnåddes genom ett tätt samarbete mellan NICE och möbelföretaget. Samarbetet omfattade bland annat regelbundna möten där företagen utvecklade färdplanen, med målet att eliminera fel orsakade  av den mänskliga faktorn och spara oräkneliga timmar i leverans- och hanteringsprocesserna.

Med hjälp av utbildningsinsatser från NICE inrättade kunden en särskild avdelning med 20 anställda som hädanefter arbetar med projektet. NICE levererade också de senaste förbättringarna inom RPA, som ger stöd för mer komplexa affärsprocesser än någonsin. Det uppgraderade kontrollrummet erbjuder avancerade kontrollfunktioner, stränga riktlinjer och goda anslutningsmöjligheter. Dessa funktioner ger den flexibilitet och skalbarhet som krävs för att lösningen ska kunna anpassas efter möbelföretagets behov även i framtiden.

John O’Hara, direktör för NICE EMEA:
”Vi är stolta över att ingå i det här globala projektet, som hjälpt möbelföretaget att åstadkomma ett snabbare och träffsäkrare automatiserat order- och leveranssystem med en avsevärt förbättrad kundupplevelse som mål. NICE arbetade nära kunden för att skräddarsy en lösning med lokala anpassningar till specifika processer och olika språk i flera regioner. Möbelföretaget har redan fått betydande avkastning på sin investering i NICEs RPA-lösning, och vi kommer att stödja dem även i framtiden, medan vi fortsätter vårt samarbete för att förnya kundtjänsten inom detaljhandeln.”

Om NICE
NICE (Nasdaq: NICE) är en världsledande leverantör av både molnbaserade och lokala programvarulösningar för företag som ger organisationer möjlighet att fatta smartare beslut med avancerade analyser av strukturerade och ostrukturerade data som grund. NICE hjälper organisationer i alla storleksklasser att förbättra servicen, säkerställa regelefterlevnad, bekämpa bedrägerier och skydda medborgare. Över 25 000 organisationer i mer än 150 länder, inklusive 85 Fortune 100-företag, använder lösningar från NICE.
www.nice.com.

Mediekontakt ​

Ilana Hart, +972-9-775-3818, ilana.hart@nice.com

Investerare