Sju tips för ett smartare och mer inbrottssäkert hem i sommar

5 juni, 2017: Under förra sommaren begicks drygt 9000 inbrott i hem, källare och fritidshus enligt BRÅ. De flesta av brotten klaras sällan upp. Skall du resa bort i sommar och kanske lämna ditt hem obevakat? Jonas Redin från företaget D-Link tipsar om hur du kan dra nytta av moderna smarta hem-produkter, inte bara för att göra hemmet säkrare när du är bortrest, utan även för att hjälpa till att förenkla din vardag när du är hemma.

Hur gör du ditt hem både säkrare...

- Kontrollera staket, murar och buskar på tomten. Titta närmare på om du kan göra något åt täta buskar där någon kan gömma sig. Se även upp för t ex glesa häckar på tomten där en inkräktare enkelt kan ta sig igenom. Grannsamverkan där man hjälps åt att klippa gräset är bra. Kanske kan en granne ta hand om din post när du är bortrest?

- Har du ett garage eller redskapsbod? Där kanske du förvarar värdefulla verktyg som du inte gärna vill bli av med. Eller en ännu värre tanke – tänk om tjuvarna skulle använda dina egna verktyg till att göra inbrott i ditt eget eller grannens hem. Se även gärna till att du har bra lås på både garage och bodar, samt att du säkrar stegen om den är inomhus eller förser den med ett rejält lås om den hänger kvar utomhus.

...och smartare i sommar?

Smarta hem-produkter kan som sagt inte bara användas för att öka säkerhet i ditt hem, utan även för att underlätta vardagen. En stor fördel är att du själv enkelt kan installera produkterna, samt att du slipper betala en abonnemangskostnad.

- Belysning och rörelsesensorer. Utomhusbelysning som tänds via rörelsesensorer är effektivt, inte minst i kombination med att dina inomhuslampor tänds och släcks efter ett tidsinställt schema. Gärna en radio som är igång då och då. Ljus är alltid effektivt att använda sig av för att avskräcka potentiella tjuvar. Olika timers har nu allt oftare börjat ersättas av smartplugs. Dessa kan användas till så mycket mer och samtidigt fjärrstyras via t ex en app i din smarta telefon. Om du t ex har installerat smarta hem-rörelsesensorer vid en altandörr, så får du ett meddelande direkt till din smarta telefon om något är på gång.

- Larm och övervakning. Hem som är övervakade och/eller har larm är något tjuvar helst undviker. En smart siren som tjuter till direkt om den upptäcker rörelser kan vara fullt tillräckligt för att skrämma iväg den tillfällige tjuven. Även sensorer vid t ex fönster och dörrar kan löna sig att installera. Beroende på vilken modell du väljer kan smarta hem-kameror känna av rörelser och ta bilder även i mörker. Smarta hem-kameror skickar meddelanden och bilder till din smarta telefon så att du snabbt kan larma polisen även från solstolen. Polisen löser i snitt bara ca 4 procent av inbrotten men en bild eller film på tjuven kan säkert öka chansen.

Du kan även enkelt addera t ex vattensensorer och rökdetektorer som går att styra och kontrollera via samma app. Förutom en ökad säkerhet mot inbrott erbjuder det smarta hemmet dig även en ökad trygghet mot brand och vattenskador. När det är vardag och du är hemma kan samma smarta hem-produkter användas givetvis även bidra till ökad myskänsla, med t ex lampor som tänds och släcks i vardagsrummet, samt garantera så att du inte glömmer att stänga av t ex strykjärn och TV, när du går hemifrån.

Av/Jonas Redin, marknadschef D-Link Nordic

Om D-Link

D-Link är ett världsledande företag som kopplar samman människor, företag och städer. Vår strävan är att koppla samman fler hem, företag av alla storlekar och tjänsteleverantörer. D-Link implementerar och supporterar samordnade nätverkslösningar som integrerar funktioner för switchar, trådlös kommunikation, bredband, lagring, IP-baserad övervakning och molnbaserad nätverkshantering. D-Link har fått många utmärkelser inom design, utveckling och tillverkning. Företaget har växt från sju anställda vid grundandet i Taiwan 1986 till dagens mer än ca 2000 anställda.