Svenskarna blir allt finare: Fler än 1000 kan nu titulera sig Lord eller Lady

Stockholm 29 april 2015: Det skotska företaget Highland Titles, som äger och förvaltar naturreservatet Glencoe i norra Skottland, avslöjar att det i dagsläget finns fler än 1000 personer i Sverige som kan titulera sig Lady eller Lord of Glencoe.

Den skotska familjen Bevis ägde tidigare hela naturreservatet i Glencoe, men i takt med att kostnaderna ökade föreslog dottern i familjen att de skulle dela upp marken, och låta privatpersoner få köpa delar av den för att kunna finansiera förvaltningen. Detta har visat sig vara ytterst framgångsrikt såväl i Norden som i resten av världen.

Titeln Lord eller Lady, eller Laird som är den skotska benämningen, tillfaller de som äger mark i Skottland. Dessa titlar kommer ursprungligvis från engelskan, där Lord titulerar de manliga markägarna och Lady de kvinnliga. Douglas Wilson påpekar att produkten är en väldigt populär present att ge bort, speciellt till personer som fyller jämt och till de som tar examen.

- Intresset för att köpa en Lord eller Lady-titel ökar snabbt tack vare att det inte bara är en kul grej och en fin gåva, utan också ett sätt att bidra till förvaltningen av det vackra skotska naturreservatet i Glencoe, säger Douglas Wilson, VD för Highland Titles. Vi har till exempel fått möjlighet att plantera över 1000 nya träd i reservatet tack vare initiativet. Dessutom väljer många att besöka naturreservatet och sin egen mark.

Highland Titles arrangerar en årlig sammankomst för alla markägare i Glencoe, och i år äger den rum mellan 12-14 maj.  Detta är ett tillfälle för markägarna att samlas och få veta mer om den historiska bakgrunden till området. 2014 besökte drygt 6000 markägare naturreservatet.

Om att bli Lord/Lady via Highland Titles:

Highland Titles är ett Skottland-baserat företag och erbjuder sedan 2007 ägandeskap av delar av landmark i naturreservatet Glencoe, beläget ungefär 2 timmar från Glasgow, Skottland. Landmarken säljs till förmån för att bevara naturområdet då den tidigare privatägda marken blev för kostsam att underhålla för ägarna. Vid ägandeskap av minst 1 kvadratfot mark tillkommer även rätten att titulera sig Lord eller Lady of Glencoe. Ägandeskapet av mark i Glencoe innefattar även möjligheten till att besöka kulturarvet och få en rundtur av de lokala volontärarbetande guiderna, något som är mycket populärt bland ägarna. Highland Titles säljer flera typer av ägandeskap i det 300 hektar stora området.  Företaget säljer olika storlekar av marken där den minsta yta att förvärva är 1 kvadratfot och den största sträcker sig upp till 1000 kvadratfot. Priset för 1 kvadratfot mark är £29,99, vilket i dagsläget motsvarar runt 400 SEK. Titlarna köps via Highland Titles officiella hemsida: http://www.highlandtitles.com/buy-your-plot/

Presskontakt:
Douglas Wilson